lördag, juni 01, 2013

Lära mig mer om 1800-talet

Som du kanske minns har jag tänkt att skriva en steampunk-novell.

Wikipedia beskriver steampunk på följande sätt:
Steampunk, ångpunk, (ordet utvecklat ur cyberpunk) är en typ av science fiction och estetik som grundar sig på ångmaskiner,luftballonger, mekaniska matematikmaskiner och annan teknik från industriella revolutionen, men före andra industriella revolutionen.
Steampunk innehåller ofta anakronistisk eller futuristisk teknologi, så som 1800-talets människor kan ha föreställt sig den (jämförretrofuturism).
Karaktäristiskt för genren är teman och material som synlig mekanik, kugghjul och mässing. Mikroelektronik och förbränningsmotorer är ovanliga. Steampunk utspelar sig vanligtvis i en viktoriansk miljö men genren har förgrenat sig och inkluderar nu alla tänkbara tidsåldrar och historiska miljöer, exempelvis medeltiden, bronsåldern och antiken.
En besläktad genre är dieselpunk som har stilistik förebild i den andra industriella revolutionen och digitala revolutionen.

Jag har en klar idé om huvudpersonen och vad novellen ska handla om. Däremot behöver jag mer känsla för 1800-talet. Jag har tänkt att novellen ska utspela sig 1880 och även om det är en alternativ verklighet behöver jag ändå få till tidsandan.

Så därför försöker jag lära mig mer om 1800-talet. Jag har fått massa bra tips om källor, bl.a. vykort och fotografier från tiden. Förutom det läser jag böcker och nätet. Bl.a. En skandinavisk historia av Alf Henriksson. Sen har jag tänkt att läsa Mina uppfinningar av Tesla. Alltid spännande att lära sig nya saker!   :-)

Vad lär du dig mer om just nu?

Inga kommentarer: