fredag, januari 10, 2014

Gästblogginlägg hos Barnboksnätet

Idag (eller rättare sagt igår) gästbloggade jag hos BarnBoksNätet. De skriver så här om bloggen:
Hej och välkommen till Barnboksnätets blogg. Barnboksnätet är ett nätverk för illustratörer och författare i Västsverige och en del av Författarcentrum Väst.
I denna blogg vill vi dela med oss av våra erfarenheter och inspirera ung som gammal, publicerad som opublicerad till kreativitet och skapande.Vi vill diskutera och debattera barn- och ungdomslitteratur på ett bredare och mer ingående sätt än vad vi ser i dagspressen. Vi i Barnboksnätet tar helt enkelt litteratur för barn och unga på lite större allvar.
Har du något intressant att berätta eller en nyhet inom barn- och ungdomsboksvärlden? Vi tar gärna mot gästbloggare och tips på något ämne som du vill att vi ska ta upp.

Jag brukar titta in då och då för de har ofta intressanta blogginlägg.

Mitt inlägg handlar om hur jag vill att mina böcker ska likna Hitta Hugo... ;-)
Ett litet utdrag:
När mina barn var små älskade de en serie med böcker som hette något med Hitta Hugo. Det var 
bilderböcker med oerhört detaljrika bilder där det gällde att leta reda på alla Hugo och räkna olika 
föremål. Jag brukar tänka att jag vill att mina böcker ska vara som de där detaljrika bilderna där du 
kan hitta olika saker varje gång du läser och också att olika personer kan hitta olika saker.

Med min senaste bok Förlora för att vinna måste jag ha lyckats för olika läsare lyfter fram olika saker som de fastnat för. På ytan är det en ganska klassisk äventyrsberättelse där Sophie som skickats som diplomat till planeten Vailao upptäcker att barn skickas ut i kriget, försöker stoppa det och då tvingas ut på flykt. Jag vill gärna att du ska kunna läsa mina böcker som spännande äventyr. Samtidigt vill jag att det ska finnas andra bottnar som får dig att fundera.

Titta gärna in och läs! :-) Du hittar hela inlägget här.

Inga kommentarer: