lördag, maj 03, 2014

Bli inspirerad av platser



Det här fotografiet tog jag på en av höjderna runt Valparaiso när jag var där i februari och det var får symbolisera inspirationen som platser kan ge... :-)

Jag skriver rätt ofta på bloggen om just inspiration för jag tycker att det är intressant hur och av vad som olika författare får inspiration till det de skriver. För min del kommer inspirationen från många olika källor och en av dem är platser...

Det behöver inte vara exotiska platser som på bilden ovanför utan kan lika gärna vara på väg till jobbet eller bara så enkelt som att jag går en lite annan väg när jag går någonstans. Även platser som jag varit på hundratals gånger kan ge inspiration när jag plötsligt noterar något som jag aldrig tänkt på förut eller som inte varit där innan.

Det är många olika saker som ger mig inspiration utifrån platserna. Det kan vara atmosfären. Jag måste erkänna att det är väldigt stor skillnad på atmosfären i Valparaiso och Jönköping där jag bor. Färg och form är en annan ska som ger mig inspiration. I det fallet handlar det egentligen inte om vad som är där utan det visuella intryck jag får. I bilden ovan kan du exempelvis titta på telefonledningarna och de geometriska figurer som de bildar. Du har huset med de bruna, ljusgula och röda formerna. Du har sättet som gatan går upp till höger och ner till vänster. Alla dessa visuella intryck kan ge mig inspiration till nya berättelser där de som läser den i många fall inte kan se var inspirationen kommit från. En annan sak är föremål på platsen. Oväntade föremål eller föremål som är på oväntade ställen. I bilden ovan har du cykeln som är parkerad utanför fönstret. Vad är skälet att den befinner sig där? Vad är historien bakom som förklarar hur cykeln hamnat på just den platsen? Om cykeln befann sig på motsvarande plats, men i Jönköping. Vad skulle vara orsaken att den hamnat där? Sen har du människorna och hur de hänger ihop med platsen. Vad tänker mannen som står under cykeln på? Vad är hans historia?

På det här sättet kan jag utifrån en plats både spontant få inspiration, men också skapa inspiration genom att ställa frågor till mig själv. Det gör jag både när jag är där, men också i efterhand utifrån bilder. (Det fungerar också från andras bilder, men inte lika bra) Av det skälet tar jag ofta många bilder när jag är iväg eller när jag ser något som triggar inspirationen. Det gör att bilderna kanske inte alltid är välkomponerade som fotografier utan snarare fungerar som minneshållare för inspirationen för att göra det lättare när jag sedan skriver berättelsen. Jag brukar också skriva anteckningar med såna små inspirerande brottstycken.

Inspireras du också av platser? Vad är det som vanligtvis ger dig inspiration?

Det här inlägget är en del av Egenutgivarnas bloggstafett. Förra inlägget skrev Malin K Eriksson förra lördagen. Nästa inlägg kommer att skrivas av Helene Kolseth 10 maj. 

Inga kommentarer: