Hade en kommentar här på bloggen att ni ville se de elva punkterna som jag fick från förlaget kring Magiker. En del är ju specifika för handlingen så de är ganska oförståeliga om man inte läst boken och dem har jag försökt generalisera. Sedan har vissa av kommentarerna genererat fler punkter. Här kommer de ursprungliga åtta kommentarerna:
- Vissa stycken haltar lite grann medan andra är helt lysande -> Här försöker jag identifiera de stycken som är mindre bra och skriva om dem
- Undvik "nu", "då" och liknande tidsmarkörer -> Trodde inte det fanns så många, men jag hade verkligen lyckats lusa ner texten med dem
- Dialogen får gärna vara tydligare avseende vem som säger vad -> Min strategi att låta det framgå genom vilken person som det står om alldeles innan repliken fungerade inte så där har jag skrivit om
- Det ska alltid vara indrag efter radbrytning -> Hade missat det...
- Fylligare miljöbeskrivningar -> Vill inte tynga ner texten med alltför mycket miljöbeskrivningar, men det blev för lite istället. Det är den här punkten jag jobbar med nu. Har börjat göra separata miljöbeskrivningar för de olika miljöerna. Då kan jag fläska på utan att vara rädd för att det saktar ner så kan jag utifrån det förbättra miljöbeskrivningarna i texten. Det fungerar rätt bra.
- Intrigfundering som handlar om varför huvudpersonen gjorde som han gjorde -> Försökt förtydliga bl.a. genom ny scen
- Det otäcka är inte tillräckligt otäckt -> Har jobbat med att tuffa till det. Vet inte om jag lyckats.
- Ytterligare en intrigfundering där det inte var tillräckligt tydligt vad som hände motståndaren -> Har förtydligat detta också
Får se om ni kan ha nytta av punkterna också...
2 kommentarer:
Jag brukar också vara rädd för att skriva utförliga miljöbeskrivningar. Men utelämnar man dem så blir texten ofta lite tråkig. Det är så svårt att skriva! :-)
Vilka författare ser du upp till och kanske halvt medveten "härmar"?
Jag gillar författare som skriver "enkelt" som t ex Pär Lagerkvist. Sedan gillar jag Hemmingways effektfulla "isbergsteknik" i berättandet.
Jag gillar också Hemingway. Jag försöker skriva så att mycket finns under ytan och det är nog där jag får problem när jag allt det som finns i mitt huvud inte når fram till läsaren. Samtidigt vill jag inte skriva läsaren på näsan alltför mycket.
Jag kan också beundra en författare som Jennifer Crusie med den action hon får med i sina berättelser och att hon får läsaren att skratta. Jag tycker själv att det är svårt med humor i berättelserna.
Skicka en kommentar