måndag, mars 31, 2008

Galgbacke







I går kväll besökte jag Jönköpings galgbacke. Klockan var halv nio på kvällen så stämningen var alldeles rätt. När jag väl hittade dit hade mörkret precis lagt sig och högst uppe på kullen stod ett stort träd. En sån där träskylt som brukar finnas vid sevärdheter stod vid botten av kullen med ordet GALGBACKEN inristat. Nedanför trädet fanns en djup grop. Någon som har en gissning om vad den kan ha använts till?



Runt om låg villaområdet som om kullen varit en vanlig lekplats. Det var något till kontrast. Galgbacken ska finnas med i specialarbetet jag gör, men jag har inte bestämt mig för om den ska få ligga kvar eller om den ska få flytta närmare platsen där de två huvudpersonerna möts för första gången. Vi får se hur jag gör.



Nu har jag tänkt ta reda på mer kring folkloren kring galgbackar. Någon som vet något? Gärna något kring galgbacken Dunkehallen i Jönköping.



3 kommentarer:

Mikael sa...

Kusligt ställe, snacka om rätt tid att vara där på. Jag vet tyvärr inget om galgbackar utan råkade bara snubbla in på din blogg.

Lycka till med skrivandet.

Eva Holmquist sa...

Tack!
/Eva

Victor sa...

Intressant ställe! Var ligger det mer exakt? Skulle gärna vilja besöka stället och insupa atmosfären.