fredag, april 18, 2008

Problemlösning

Det är märkligt med problemlösning...
Början av veckan var så full av aktiviteter så jag hann inte sätta mig ner och skriva något. Däremot hade jag Kedjor i huvudet emellanåt. Det var t.ex. ett problem med om en person skulle vara förvisad från början av berättelsen eller bli det under berättelsens gång. Jag var inte riktigt nöjd med någon av lösningarna eftersom de tog fokus från huvudpersonen (och det ställde till en hel del andra problem) även om de uppnådde huvudmålet att tydliggöra vad huvudpersonen riskerar att råka ut för. Jag hade stuvat de där problemen långt bak i hjärnan och tänkte att jag får ta det i slutet av veckan när jag har mer tid.

I torsdags satt jag i bilen under en timmes tid på morgonen och helt plötsligt dök lösningen upp fix och färdig. Det var inte någon av de lösningar som jag funderat på tidigare. Den löste problemet bättre. Ändå tippade den inte fokus i berättelsen. Sedan dök lösning efter lösning upp på småproblem som jag brottats med. Utan någon ansträngning alls.

I går var det bara att börja jobbamed texten och ändra om enligt de idéer jag fått. Hur smidigt som helst.

Problemlösning går tydligen bäst om man inte försöker lösa det... ;-)

Inga kommentarer: