söndag, juli 20, 2008

Falsterbo

För er som inte besökt Falsterbo Horseshow kan jag verkligen rekommendera det. Det slår Göteborg med hästlängder. Alla tävlingar genomförs utomhus, det finns en dressyrbana och en hoppbana så man kan titta på de tävlingar som man för tillfället känner för, trevligt mässområde runt om och mycket trevlig stämning. Det var mysiga dagar vi hade. Vi åkte ner tillsammans med E och V och lyxade till det med bekvämt boende i Malmö så det kändes verkligen som semester. Tävlingarna var spännande. Bland annat följde vi den rafflande finalen för sexåringar i dressyr där M deltog med sin häst. Hon lyckades komma på en sjätteplats. JB och en danska slogs om förstaplatsen. De slutade på exakt samma procent på tusendelen när så de fick räkna allmänna intrycket och det slutade med att danskan knep förstaplatsen medan JB hamnade på andraplatsen. Hästen JB red var verkligen fantastisk. De tillkännagav också uttagningen till unghästVM där M är en av dem som ska representera Sverige. Fantastiskt!
Huntingen var också rafflande då det kändes som som varje ekipage slog fööregående ekipage med någon sekund. En av ryttarna kom över sista hindret i sådan fart att hon inte hann bromsa upp utan hoppade ett hinder på vägen ut också. Det var verkligen fart och fläkt och jag stod så att hästarna kom emot mig över sista hindret så det kändes som om jag skulle bli nedsprungen när som helst.
Även ponnyhoppningsfinalen var oerhört snabb. I omhoppningen var det fyra ekipage kvar och tjejen som vann hade hela tiden en fart som på en galoppbana och ändå red hon felfritt. Den andra tjejen åkte nästan av efter första hindret, men tog sig upp och hade en halsbrytande fart resten av banan utan stigbyglar. tyvärr red de näst sista hindret.
Pollux hade en smart marknadsföring de dagarna vi var där. Varje morgon stod de precis innanför grindarba och delade ut påsar med böcker, medlemstidning och anmälningsblankett. Jag är övertygad om att de lyckades skaffa några fler prenumeranter på det viset. Smart idé!
Något skrivande blev det tyvärr inte de här dagarna, men jag får väl sätta fart nu när jag är hemma igen...

Inga kommentarer: