tisdag, juni 16, 2009

En reva i tyget 26

Det första Anna såg när hon slog upp ögonen var rosa småblommiga tapeter. Hon låg kvar en stund och försökte orientera sig. Var befann hon sig? Sedan mindes hon. Hon var hos Miranda. Driven av ett tvång som hon inte förstod hade hon hals över huvud skyndat till hennes hjälp. Nu när hon väl var här verkade det inte bråttom. Det var nästan som om hon drog sig för vad det nu var hon hade tänkt att de skulle göra. Bäst att stiga upp. Ju fortare de var klara desto snabbare kunde hon komma hem till Karl och flickorna.
I köket doftade det gott av stekt ägg och rostat bröd.
”God morgon”, hälsade Miranda glatt.
Hon verkade vara på mycket gott humör idag. Tårarna från gårdagen tycktes vara glömda. Hon gnolade när hon dukade fram tallrikar och temuggar.
”Vilken härlig dag”, svarade Anna.
Hon stod vid köksfönstret och tittade ut på trädgården. Den var överfull av blommor i allehanda färger.
”Jag minns inte att trädgården var så här vacker. Kanske brydde jag mig inte när vi lekte. Vad heter de där rosafärgade blommorna?”
”Malva. Jag tycker de är underbara när de blommar.”
Anna satte sig ner och började äta på sitt stekta ägg. Miranda var förändrad på något sätt. Eller, det var kanske hon själv som var förändrad.
”Kommer du ihåg när vi brukade ro ut i din eka?”
Miranda log.
”Mmm, det var mysigt när vi låg och guppade ute på sjön. Jag har inte använt den på åratal.”
Anna såg förbryllat på henne. Varför hade hon ekan i vattnet om hon inte använde den?
”Peter använde den ofta. Han gillade att fiska och brukade åka ut själv. När han försvann ville jag inte bli påmind om honom. Jag har inte använt den sedan dess.”
”Gjorde inte polisen något försök att hitta honom?”
”Jo.” Miranda suckade. ”Men de kom snart fram till att han försvunnit frivilligt. Han tillhörde tydligen inte någon av riskgrupperna.”
Hon fnös föraktfullt och reste sig hastigt upp.
”Har du ätit klart?”
Anna nickade. Hon ville inte till ödetorpet, men det var ingen idé att säga det till Miranda. Det gick undan med avdukningen och en kort stund senare var de färdiga att ge sig av.

Utdrag ur En reva i tyget (säljs via http://www.vulkan.se/). De kommande veckorna kommer ni att få lite följetong från boken. Välkomna med kommentarer!

Inga kommentarer: