lördag, mars 20, 2010

Mycket farande...

Är mycket farande i jobbet för tillfället så det blir inte mycket energi kvar till vare sig bokskrivande eller blogg. Nu har jag i alla fall en helg utan alltför mycket inplanerat så nu blir det nog en del skrivande i alla fall.

Är lite i valet och kvalet kring den bok som jag håller på att skriva. Frågan är om jag går i land med det jag tänkt eler om den blir alltför tråkig. Samtidigt vet jag ju att det alltid kommer den här tvekan i varje bokprojekt om det är meningsfullt att fortsätta. Läste Julia Cameron. Hon kallade perioden muren och det stämmer in rätt bra det hon skriver om det:
"Muren är den punkt där ett tidigare behagligt projekt börjar kännas segt och gör halt. Muren är den punkt där tvivlet sätter in. Inget skrivande för skrivandets egen skull, inte längre lycklig med att plaska runt i poolen, utan plötsligt börjar vi tänka på alla de där andra människorna som befinner sig i poolen tillsammans med oss, huruvida de är snabbare, bättre, starkare, snyggare. Kort sagt, börjar vi tävla med varandra istället för att skapa. Så, hur kravlar vi under Muren? Istället för att säga 'Jag är jätteduktig', säger vi: 'Jag är villig att skriva uselt. Jag är villig att slutföra det här arbetet oavsett om det är bra eller dåligt'. När vi insisterar på att vara duktiga, hindrar Muren oss. När vi är villiga att vara ödmjuka, kan vi krångla oss fram under Muren och tillbaka till det fria skrivandets glöd. Genom att vara villiga att skriva 'uselt', befriar vi vårt skrivande - och börjar kanske skriva väl. Vi går med andra ord, tillbaka till att skissa."

Det stämmer väldigt bra det hon skriver så nu ska jag gå och städa badrummet. Sedan ska jag skriva uselt en stund...

Inga kommentarer: