lördag, januari 21, 2012

Cirkeln

Har läst Cirkeln som både uppfyllde förväntningar samtidigt som den var något av en besvikelse. Det dröjde innan den kom igång ordentligt och huvudpersonerna var frustrerande passiva i början. Det var saker som hände dem, men de gjorde väldigt lite själva . Samtidigt var historien tillräckligt intressant för att få mig att läsa vidare och när det väl tog fart rycktes jag med i historien. Det fanns också en del intressanta tankar och och personerna hade botten och utvecklades under historiens gång. Jag retade mig också en del på att den delvis kändes som väl mycket av en Buffy-kopia.
- En skola som är centrum för ondskan - Check
- En plats som är en knytpunkt för olika dimensioner - Check
- Ett råd som styr över dem som kämpar mot ondskan - Check
- En grupp som består av individer som är populära och inte populära - Check
- Demoner - Check
- Vampyrer - Skippar vi för det blir för likt
- En utvald - Vi tar sju så blir det lite annorlunda Check
- En ledsagare - Vi tar två så blir det lite annorlunda Check
...
Den känns med andra ord inte särskilt originell

Sammanfattningsvis är det ändå en bra bok som jag rekommenderar andra att läsa även om dras med vissa nackdelar som väl passiva huvudpersoner under en stor del av boken och brist på originalitet.

Mats Strandbergs blogg

Sara Bergman Elfgrens blogg

Cirkeln på bokus

Knuff recension


Inga kommentarer: