fredag, januari 06, 2012

En hög med böcker

Var på biblioteket i veckan och lånade en hög med böcker. Det var tydligen ovanligt många för jag blev tvungen att genomföra två lån istället för ett. Ett lån hade en begränsning på fem böcker. Konstig regel...

I vilket fall har jag nu liggande:
- Glashuset av Rachel Caine
- Cyberpunk antologi samlad av John-Henri Holmberg
- Alba av Kristina Hård
- Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
- De icke synliga av Fredrik Härén
- Udda verklighet av Nene Ormes
- Googolplex av KG Johansson
- Spin av Robert Charles Wilson

Så nu blir det fokuserat läsande av lite nyare fantasy och science fiction. Ska bli spännande.

Har du läst någon/några av böckerna ovan? Har du tips på annan nyare fantasy / science fiction?

3 kommentarer:

Jenny H sa...

Det var lustigt, jag visste inte att det fanns bibliotek i Sverige som hade såna begränsningar... Det skulle vara väldigt jobbigt för mig, speciellt under åren då jag var barn och gärna lånade tjugo-trettio böcker i taget.

Jag har inte läst någon av de böcker du lånat, men jag skulle rekommendera sf/fantasy som finns på den här listan http://havsdjupens-sal.blogspot.com/2012/01/12-favoritforfattare-2012.html där även ett par författare som skriver vanliga romaner finns.

Andrea sa...

Jag fick "Alba" som recensionsexemplar för ett par år sedan, recensionen finns här: http://www.catahya.net/litteratur/recensioner.asp?id=715 (sammanfattning: välskriven men jag irriterade mig på huvudpersonen)

Samma sak med "Googolplex": http://www.catahya.net/litteratur/recensioner.asp?id=895 (sammanfattning: läs hellre "Frukost i skymningen" av samma författare. Jag vet dock att andra gillade "Googolplex").

"Cirkeln" ligger i min hög med olästa böcker här hemma. Där ligger också bl a "Slaktare små" av Erik Granström och "Underfors" av Maria Turtschaninoff. Jag rekommenderar också Elin Holmerins böcker, recenserade just en på min blogg faktiskt ;) http://gryningstiger2.blogspot.com/2012/01/recension-de-tva-odjuren.html

Eva Holmquist sa...

@Jenny En egentlig begränsning var det ju inte, eftersom jag direkt efter att ha lånat de första fem böckerna kunde låna resten, men som sagt konstigt! Ska kolla in böckerna du tipsade om. Tack!
@Andrea Ska kolla in recensionerna. Tack!