måndag, oktober 01, 2012

Om att testa olika genrer hos Bohusläningens bokblogg

Jag gästbloggar hos Bohusläningen bokblogg och skriver då om att testa böcker från olika genrer. Du hittar mitt inlägg här.

Utdrag ur inlägget:
Science fiction är typiskt en sådan genre som väldigt många har förutfattade meningar om.Jag vet inte hur många gånger sedan min bokKedjor känns bara när du rör dig(science fiction ungdomsbok) kom ut i våras läsare har kommit fram och sagt:”Jag brukar aldrig läsa science fiction annars, men din bok var jättebra.”

Även om det alltid är roligt att höra läsare som gillar det jag skriver så inbillar jag mig inte att den är så annorlunda jämfört med all annan science fiction.
Inte heller inbillar jag mig att det jag skriver är så mycket bättre. Det är snarare så att personen ifråga inte vet hur bred genren egentligen är.

När jag började reagera över den här reaktionen började jag fråga om vad de uppfattade som science fiction
. Väldigt många svarade rymdstrider. Jag misstänker att det är vissa science fiction filmer som har fått symbolisera en hel genre. Det tråkiga är inte att läsare blir positivt överraskade när de läser just min bok. Det gör mig väldigt glad…Det tråkiga är alla de som inte läser science fiction för att de tror att det enbart handlar om rymdstrider. Tänk vad de missar!

Inga kommentarer: