måndag, januari 09, 2012

Smaken är som baken

Har ni tänkt på hur en och samma bok kan få vitt skilda recensioner? Enligt den ena är det en fantastisk bok som har allt medan den enligt den andra är en skräpbok med torftigt språk och handling. Sen har du dem som buntar ihop en hel genre och ger omdömen om kvaliteten på alla böcker i den genren, t.ex. "jag kan inte förstå hur så många kan läsa som har så torftigt språk." Du kan naturligtvis inte bunta ihop en hel genre på det sättet. Var bok har sina kvaliteter och var och en av oss har sin egna smak. Jag vet t.ex. att jag när jag läste en bok av en författare som är känd för sitt vackra språk reagerade just på att språket var så fruktansvärt. Det en läsare tycker är vackert språk kan en annan läsare med andra ord tycka är ett fruktansvärt språk. Nu tycker jag inte själv om alla böcker i en viss genre. En del deckare tycker jag t.ex. har torftig personteckning och dåligt språk, men å andra sidan finns andra deckare där jag tycker språket är snyggt och personteckningarna mångbottnade. Jag läser viss litteratur som stämplats som "finlitteratur" med god behållning medan annan såkallad "finlitteratur" tycker jag bara är tröttsam. Och jag kan slå vad om att inte alla har samma åsikt som jag.

Jag skulle önska att vi lät bli att sätta svepande etiketter på allt och inser att varje bok och varje läsare är unik. Kvaliteten hos en viss bok är därför subjektiv.

Så hur ser du på det här med kvaliteten på en viss bok alt viss genre?

Inga kommentarer: