lördag, april 07, 2012

Boktips

Tänkte tipsa om några av mina favoritböcker. Inte alla naturligtvis för det skulle bli ett alltför långt inlägg, men några av dem i alla fall. Det blir både högt och lågt med både gammalt och nytt... :-)
  • Tusen och en natt - Hittade den första gången i mammas och pappas bokhylla. Det var stora böcker med fantastiska illustrationer, men främst var det berättelserna jag sögs in i. Även om många av dem har blivit film så går det ändå inte att jämföra med originalets text. Har du inte läst dem så se till att göra det!
  • En kortfattad historik över nästan allting - Fick tag på den genom vårt Forskning & Framstegs prenumeration och läste den när resten av böckerna var utlästa. Den är fantastiskt rolig! Det är knappast det man väntar sig av en faktabok, men Bill Brysons sätt att berätta och de anekdoter han berättar från vetenskapshistorien gör boken till en unik läsupplevelse. Jag satt och skrattade högt!
  • Hans majestäts drake - Hittade den när jag var i bokhandeln för att byta några dubletter och fängslades av omslaget. Den utspelar sig under napoleonkrigen och båda sidorna använder intelligenta drakar i striden. Det är m.a.o. en fantasy. Den stora behållningen är skildringen mellan himmelsdraken Temeraire och hans flygare. Det finns också genom hela serien en metatext kring rasism som är intressant. Rekommenderar den verkligen!
  • Soulless - Jag mötte den här boken första gången när jag hörde en intervju med författarinnan och sedan när jag hörde henne läsa första kapitlet. Jag blev verkligen fängslad. Det är också en fantasy, men som utspelar sig under victorianska eran (steampunk). Den har högt tempo, är hejdlöst rolig och lyckas få det victorianska sättet att se på livet väldigt tydligt. Det är ju inte heller fel att den innehåller romantik. Också ett måste att läsa för dig som inte gjort det. Om du inte gillar att läsa engelska böcker så kommer den ut på Styxx Fantasy på svenska.
  • Tillsammans är man mindre ensam - Fick jag i present och det tog ett tag innan jag började läsa den. Den främsta anledningen var knepigt nog tyngden. Jag läser alltid i sängen innan jag ska sova och boken är rent krass stor och tung. När jag väl började så kunde jag däremot inte lägga den ifrån mig. Det blev ett antal sena nätter för att jag "bara" skulle läsa ett kapitel till. Du får verkligen lära känna dessa fyra personer som bor under samma tak och du lider, hoppas och älskar med dem. En fantastisk bok som du definitivt borde läsa om du inte gjort det.

Har du läst någon av ovanstående böcker? Vad tyckte du om dem? Vilka är dina favoritböcker?

Inga kommentarer: