söndag, april 29, 2012

Fantastiskt trevlig nätverksträff!

Det var en fantastiskt trevlig nätverksträff som Bokeri hade anordnat igår. Det blev mycket bokprat och många skratt!   :-)
Först pratade Wolfgang Schmeing om vad du behöver tänka på inför att en bok ska tryckas. Det var många värdefulla tips han hade som:
  • Färgbilder ska anges som CMYK
  • Omslaget behöver ha extrautrymme runtom så att skärningen blir snygg och detta varierar mellan mjukpärm och hårdpärm
  • Ett tryckunderlag bör vara i pdf för att du ska vara säker på att du får vad du tänkt. Wordfiler är inte kompatibla med den utrustning som tryckerierna har
  • ...
Det var mycket intressant att höra och fick mig att vara väldigt glad att jag tagit hjälp med layouten så att jag sluppit bekymra mig om alla de detaljer som jag inte hade någon aning om... ;-)

Efter det fikade vi, pratade ännu mer och berättade om våra projekt. Vissa av deltagarna hade redan gett ut sin bok, vissa var på väg att göra det och vissa jobbade fortfarande med sitt manus och hade ännu inte bestämt hur de skulle göra. Därefter var det min tur att berätta om min bok, varför jag valt att ge ut boken på eget förlag och hur det gått till. Jag avslutade också med att berätta om föreningen Egenutgivarna.

Det var en mycket trevlig eftermiddag och ljudvolymen var hög för att vi had så mycket att prata om. Det gav mersmak! :-)

Har du varit på någon nätverksträff? Hade du en lika trevlig srtund då som jag hade i går?

Inga kommentarer: