fredag, maj 18, 2012

BookieCookiez har recenserat Kedjor känns bara när du rör dig

Nu har BookieCookiez (med Lisa Rodebrand vid pennan) recenserat Kedjor känns bara när du rör dig. :-)

Eftersom recensionen är lång tar jag inte med hela på bloggen, men ni kan läsa den i sin helhet här.

Jag blir positivt överraskad av denna bok som rymmer mer än vad jag förväntar mig. Min första tanke när jag öppnar den är ”Åh nej, inte en bok till om en flicka som inte får gifta sig med vem hon vill”. Men efter att ha läst boken kan jag konstatera att den inte bara är en kärlekshistoria utan tar upp angelägna ämnen som demokrati, jämställdhet och mobbing.
...
Jag gillar att man kommer direkt in i handlingen. Språket är enkelt och lättläst utan några krusiduller eller onödiga utsmyckningar. Handlingen är dialogdriven och beskrivningarna av miljön så kortfattade att de knappt märks. Gestaltningen är enkel och tydlig samtidigt som historien är helt utan utfyllnad och transportsträckor. Genom hela boken är det personerna och handlingen som får ta plats utan en massa onödigt tjafs. Min enda invändning är att det är på tok för många namn. Det är absolut inte nödvändigt att namnge varenda biperson som skymtar förbi.
Jag tycker om frågeställningarna som tas upp och problematiseringen kring dessa. Boken är ett utmärkt underlag för att diskutera kvinnors rättigheter, uppdelningen i klasser, jämställdhet och demokrati, samt utanförskap och mobbing i form av utfrysning. Den väcker också frågeställningar om information: Ska man undanhålla fakta för att skydda människor eller är det bättre att alla får veta allt? Lola ställer frågan om det måste finnas skäl för allt. Underförstått undrar hon varför man inte kan få vara lycklig som det är? Varför måste allt förändras?

Ps. Du glömmer väl inte att du har chans att vinna boken. Reglerna hittar du här.

Inga kommentarer: