lördag, juni 09, 2012

Tips om du vill få din bok klar

Nu har jag passerat 26 000 ord i första versionen av Det är inte så lätt som du tror... :-)
Jag är fortfarande lite efter, men om jag ser till att skriva i genomsnitt 1200 ord per dag så når jag målet. Med andra ord är det bara att skriva på... :-)

Som sagt är det första versionen, vilket innebär att det kommer att bli en hel del omskrivningar senare, men det är en senare fråga.

Och det här för mig in på tips om du vill få din bok klar. Det är natulrigtvis många som inte har något problem med det, men ag har under de senaste veckorna pratat med ett antal som aldrig når slutet på sin berättelse så jag tänkte vidarebefodra de tips som jag gett dem (jag har själv tidigare haft problem med det och de här tipsen är det som numera gör att jag själv faktiskt blir klar med böckerna).

  1. Skriv klart första versionen utan att börja redigera. Första versionen är just en första version. Den behöver inte bli perfekt utan det kan du fixa i redigeringen senare. Kommer du på något du vill ändra så skriv in en kommentar om det och skriv på. Det är först när du har helheten som du kan se vad du vill säga med din berättelse och vad som behöver ändras. Det är stor chans att de meningar du putsat till perfektion är just det stycke som måste strykas senare.
  2. Skriv varje dag. Inspirationen kommer när du väl skriver. Har du svårt att komma igång. Gör en skrivövning och/eller läs igenom det du skrivit hittills. Börja sedan skriv. När du skriver varje dag finns berättelsen alltid med dig och det blir mycket lättare att ta upp tråden där du släppte den.
De två ovanstående tipsen är det som gör att jag inte fastnar utan att komma i mål. Har jag väl kommit igenom första versionen så får jag en mycket bättre bild av vad jag vill med berättelsen. När jag började skriva fastnade jag ofta i att jag redigerade det jag skrivit så mycket att det sällan blev mer skrivet. I kombination med att jag inte skrev varje dag så blev jag helt enkelt inte klar och jag tappade varför projektet var viktigt för mig.

Har du svårighet att komma i mål? Om du har det: tror du att ovanstående tips kan hjälpa dig också? Om du inte har: följer du ovanstående tips eller har du andra som gör att du blir klar?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Toppenbra tips. Jag håller helt med :-)Skriva, skriva, skriva utan att titta i backspegeln. Det gör man miljoner gånger ändå sedan vid redigering och korrigering.

Eva Holmquist sa...

Tack! :-)

Jenny H sa...

Jättebra tips och precis de saker jag faller på!

En annan sak som försvårar för mig är att jag samlar på mig alldeles för långa "inklipp"/hål, dvs. jag skriver, fastnar, vet inte riktigt hur jag ska fortsätta precis där, hoppar över att skriva den direkta fortsättningen utan skriver på nästa kapitel eller nästa stycke, eller vad det nu är. Sedan har jag massor av hål, smådelar där det fattas saker. Kan vara bara en rad eller ett par, några få meningar eller ett replikskifte, kanske flera sidor med dialog eller något annat större som måste in. I detta får jag också väldigt stort motstånd mot att skriva dessa "hål", det kan vara väldigt korta saker som måste till - motståndet blir ändå stort.

Skriver du i ordning, kapitel efter kapitel eller får du också hål i texten där du måste lägga in saker?

För mig är det sådant som dessutom kan vara av sådan betydelse för berättelsen, att det borde skrivas innan jag fortsätter framåt, men att jag inte vet hur jag ska lösa det och därför lämnar det - smiter undan det svåra och skriver på något som för tillfället känns mer lustfyllt eller lätt att skriva.

Om du också får/har sådana hål, hur hanterar du dessa?

Eva Holmquist sa...

Kedjor känns bara när du rör dig skrev jag i korta scener så där jag fick jag hål som du pratar om Likadant med Den slutliga lösningen (som ska heta något annat). Följden blev att jag fått ägna mer tid på redigeringen än dem jag i stort sett gått från början till slutet. Också precis som du att jag hoppat över något som när jag väl skriver det ändrar det som kommer efteråt så mycket att jag får skriva om rätt mycket.

Numera förösker jag därför skriva i stort sett från början till slutet. Sedan går jag ändå tillbaka och ändrar ycket och skriver om, men det känns lättare att hantera än när jag haft hål tidigare.

När jag hade hål fick jag uppamma all min envishet och bara bestämma mig för att fylla ett hål per dag. Det gick, men som sagt blev en hel del extraarbete sedan...