söndag, augusti 26, 2012

Dela personliga erfarenheter i din blogg

Jag följer på twitter en hel del personer som skriver om marknadsföring via sociala medier, eftersom det är ett ämne jag är intresserad av och dessutom har jobbat en del med. En av de som regelbundet skriver intressanta inlägg i ämnet är Daniel Sharkov. I ett inlägg han skrev pratar han om fem misstag du ska undvika om du vill få lojala läsare. Ett av misstagen han pratar om är att inte dela personliga erfarenheter. Det fick mig att fundera på hur viktigt det är för mig i de bloggar jag läser.

Jag kom fram till att det är väldigt viktigt. Oavsett om jag läser en recension eller ett inlägg som handlar om skrivprocessen eller något helt annat så är det det personliga tilltalet som intresserar mig. När det gäller recensioner t.ex. är jag ofta mer intresserad av att höra om bloggarens personliga läsupplevelse än en recensent i en av de stora dagstidningarna. Inte för att det är troligare att jag håller mer med bloggaren än litteraturrecensenten utan därför att det är läsupplevelsen hos en läsare som jag tycker är intressant. Likadant är det tips och trix som bloggaren prövat som är intressant och inte rena teorier. Risken med ett personligt tilltal är naturligtvis att det blir alltför inåtvänt och ointressant, men jag föredrar nog ändå det.

Hur är det för dig när det gäller de bloggar du följer? Vill du ta del av personliga erfarenheter eller tycker du att de är ointressanta? Hur vill du att de bloggar du läser ska vara för att bli intressanta?

Inga kommentarer: