torsdag, augusti 30, 2012

Halvblod gav sena kvällar

Jag älskar att få tag på en bok som är så bra att jag inte kan sluta läsa på kvällarna. Även om nattsömnen blir lidande är det en så härlig känsla! :-)
Halvblod av Sofie Trinh Johansson är just en sån bok. Den griper tag och det är svårt att släppa den ifrån sig. Den är skriven utifrån Avelines perspektiv och du får ta del av hennes känslor, men också smak, lukt och känsel finns med. Jag föredrar berättelser som är skrivna nära huvudpersonens så att du är inne i deras tankar och upplever vad de upplever. Det lyckas Sofie förmedla väldigt bra. Den är också spännande hela tiden och jag upplevde inga tråkiga partier.

Det finns också många intressanta detaljer i boken som Avelines talang som är ovanlig och konsekvent beskriven. Den har också sina begränsningar, vilket gör att hon inte blir alltför oslagbar. Det är också intressant med en bok som inte drar sig för att ta upp mens och menssmärtor. Jag kan inte minnas någon annan bok som pratat om det så öppet som i Halvblod. Och det trots att det är en viktig del av 50% av jordens befolkning. Det har också en funktion i historien och påverkar vad som händer. Den tar också upp längtan efter barn och längtan efter det som du aldrig kommer att få.

En annan bra sak i boken är att alla sinnen används. I många böcker figuerar bara hörsel och syn, men i Halvblod finns smak, lukt och känsel med genom hela boken. Det gör att du ännu mer befinner dig inne i Aveline.

Temat (och här kanske författaren inte håller med mig... ;-) ) skulle jag beskriva som frågorna kring vad som är mänskligt och kampen att göra vad du anser är rätt trots att din kropp inte håller med.

Det enda jag blev en smula besviken på var slutet, men det har mer att göra med min personliga smak än att det var ett dåligt slut.

Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen!   :-)

Någon som vet när den kommer?

Ni kan få tag på boken hos bokus och adlibris.

Knuff recension.

Inga kommentarer: