onsdag, november 21, 2012

Bli av med upprepningar

Jag läser för närvarande Kim Kimselius bok Att skriva med glädje och hon skriver bland annat om det där med upprepningar. Du vet när man vid redigeringen inser att du har använt samma ord eller uttryck mängder med gånger. Eftersom jag skriver första utkastet i ett flöde och medvetet undviker all redigering tills helheten är klar finns det en hel del upprepningar i mitt första utkast... ;-)

Kim har tipset om synonymordbok och den använder även jag otroligt mycket. Ett annat tips är att jag upptäckt att i många fall kan jag stryka orden istället för att leta efter en synonym. Exempelvis har jag först nämnt att de är i en skog behöver jag inte nämna skogen i var och varannan mening. Läsaren förstår ändå. En annan sak som jag brukar göra är att försöka skriva om meningen så jag inte behöver använda ordet.

Så med andra ord har jag tre olika sätt som jag hanterar upprepningar:
  • Synonymer - Lätt att hitta i synonymordböcker och i ordbehandlarens synonymfunktion
  • Stryka orden - Där det framgår ändå av sammanhanget
  • Skriva om meningen - Så att ordet inte alls behövs längre
Retar du dig på böcker där det finns många upprepningar? Hur hanterar du upprepningar i din text?

Inga kommentarer: