söndag, juni 02, 2013

Starka kvinnor

Jag har skrivit innan om att jag är väldigt förtjust i Kelley Armstrongs böcker. Hon har ett högt tempo och behandlar intressanta frågor. Dessutom så har hon starka kvinnor i sina berättelser och inte minst män som låter sina kvinnor vara starka. Mån som låter sina kvinnor vara starka är tyvärr ganska sällsynt...

Vad menar jag då med starka kvinnor? De har naturligtvis styrkor och svagheter som alla andra, men de förlitar sig inte på att andra ska lösa deras problem hela tiden. De arbetar mot sina mål och försöker lösa problemen (även om de naturligtvis inte alltid lyckas, men vem gör väl det... ;-) ). De sitter inte still och hoppas på det bästa eller att riddaren på den vita springaren ska komma in och lösa situationen åt dem. De vill också lösa sina problem själva. Läs t.ex. hennes böcker med Elena och/eller Paige så förstår du vad jag menar.

Vad menar jag då med män som låter sina kvinnor vara starka? Jo, de hoppar inte in så fort det är antydan om trubbel och löser situationen utan de förlitar sig på att kvinnan både kan och vill lösa sina problem själv. Du får också följa deras tankar så du vet att de gärna skulle vilja hoppa in, men att de aktivt avstår därför att de vet att kvinnan vill lösa problemen själv och också är kapabel till det. Läs t.ex. om Clay och/eller Lucas så förstår du vad jag menar.

Nu är naturligtvis ovanstående inte enda skälet till varför jag gillar Kelley Armstrongs böcker, men jag tycker att det är ett definitivt plus. Det finns alldeles för många böcker som skildrar kvinnor som beroende klängrankor som varken klarar eller vill hantera sina problem själv. Uppfriskande med böcker som visar på andra typer av kvinnor.

Har du läst Kelley Armstrongs böcker? Vad tycker du om dem? Funderar du på hur kvinnor och män porträtteras i böcker?

Inga kommentarer: