torsdag, september 05, 2013

Fem frågor

Jag blev taggad av Ponkissons att svara på fem frågor så här kommer mina svar... :-)

Vem inspirerade/uppmuntrade dig att börja blogga?

Ingen. Jag började följa ett antal bloggar och tyckte det verkade kul. Först startade jag en fiktiv blogg som jag kallade En ponnymammas vedermödor där jag skrev om alla dråpliga situationer en fiktiv ponnymamma råkade ut för. Sen började jag med Tröst för ett knytt. I början var det mer dagliga betraktelser och handlade inte alls om att skriva. Efter ett tag blev det mer om mer om den delen av mitt liv.

Hur väljer du ämnen att blogga om?

Det blir utifrån vad som känns mest aktuellt just då kopplat till böcker och skrivande. Jag försöker också blanda upp med gästblogginlägg och intervjuer med andra. För ett tag sedan hade jag en intervju med illustratören Marcus Österström, men jag har också intervjuat författare, förläggare och andra intressanta personer. Ibland är det självklart vad jag ska skriva om och ibland får jag fundera en del innan jag kommer på vad som känns mest intressant.

Vad vet de flesta inte om dig?

Oj, det var en svår fråga. En sak som kanske inte jättemånga vet är att jag tycker att det är jobbigt att läsa böcker skrivna på dialekt. Jag är snabbläsare så jag läser ordbilder snarare än bokstäver och när det då är skriven på dialekt eller bruten svenska så hakar min läsning upp sig.

Vilka tre ord beskriver din stil bäst?

Oj, ytterligare en svår fråga. Jag väljer att skriva vilka tre ord som beskriver den stil jag strävar efter. Om jag lyckas eller inte får du läsare av bloggen avgöra... ;-)
Personlig - Personlig därför att jag vill att du som läser bloggen ska få en känsla för vem jag är och att det ska kännas som om jag pratar direkt med dig.
Hjälpsam - Jag strävar efter att du ska ha nytta av det du läser på bloggen. det kan vara genom att recensera en bok som jag läst så du kan avgöra om den är intressant för dig att läsa eller genom att berätta hur jag gjort eller gör för att du ska få idéer på hur du kan göra.
Intressant - Jag vill ju gärna att bloggen är intressant också... ;-) Så därför försöker jag variera innehållet och få en mix av olika typer av inlägg.

Vad tycker du om att göra när du inte bloggar?

Skriva böcker... ;-) Sen gillar jag dans så när jag tränar blir det olika danspass eller också blir det orientering. Jag älskar att läsa och läser varje dag. Dessutom gillar jag att laga mat eller rättare sagt fundera ut olika maträtter.

Fem andra bokbloggare:

Morran och omvärlden
Edgrenskan
Anna Granström
Novellbloggen
Maddemamman

5 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Oj, jag har blivit utmanad! Ska fundera ut svar och andra bloggare och skicka vidare, får se om det kommer under morgondagen. :)

Eva Holmquist sa...

Ska bli spännande att läsa! :-)

Anonym sa...

Kul! Svar kommer inom kort i en blogg nära dig! :-)

// Madde

Edgrenskan sa...

Kul, jag lägger upp mina svar under dagen!!!

Anonym sa...

Återkommer! :)

Anna Granström.