söndag, mars 16, 2014

Intervju med Gabriella Poopuu


Kan du berätta lite om dig själv?
Javisst! Jag heter Gabriella Poopuu, är 20 år och bor i Huskvarna tillsammans med min blivande man och våra två katter. Letar för närvarande jobb och försöker fylla tiden med träning, skrivande, läsning och mitt radioprogram. :)

Du håller i radioprogrammet 45 minuter som förra terminen hade skrivande som tema. Hur kom det sig att du började med radio?
Det hela började med att jag behövde en praktikplats på gymnasiet och var sugen på att prova det här med radio. Så jag hörde av mig till Radio Vättervåg och frågade om de kunde tänka sig att ha mig där varje fredag, och det kunde de! ;) Så jag började med att hjälpa dem vara tekniker under fredagarna och hade även min egen lilla stund varje fredagsmorgon då jag fick sända lite valfri musik. Dock uppskattades inte riktigt min musiksmak av de äldre som lyssnade på fredagarna. Så under våren 2010 fick jag istället ett eget program, tillsammans med min dåvarande klasskompis, som vi sände på måndagar kl 19.00-19.45 (därav namnet, 45minuter) och det programmet har jag helt enkelt fortsatt med. Det är dock inget jag tjänar pengar på eller så, utan endast ett fritidsintresse. Jag gör det eftersom jag tycker det är roligt och givande. 

Hur tänker du när du väljer ut personer att prata med? Vad är det som gör en person intressant för lyssnarna?
Det är lite olika. Jag har märkt stor skillnad på antalet lyssnare mellan olika gäster. Vissa är mer intressanta än andra. Men jag brukar försöka tänka på vad jag själv är intresserad av. Vad jag skulle vilja veta mer om och vem jag skulle vilja höra på radion. Under den här terminen har jag dessutom en ny kollega på 45minuter som hjälper till med idéer och att hålla i programmen, vilket gör att det blir lite mer variation. 
För att en person ska vara intressant för lyssnarna och för oss som intervjuar så har de oftast gjort något speciellt - som gett ut en bok på eget förlag till exempel eller startat en bokmässa - eller har ett speciellt intresse som de brinner lite extra för - som exempelvis foto som vi kommer att ta upp i de följande två programmen eller träning. Dessutom har vi märkt att våra lyssnare gillar lokala profiler. De programmen brukar vara lite extra populära.

Vad är det absolut viktigaste att tänka på om du är med i ett radioprogram?
Åh, det var svårt. Jag tror egentligen det viktigaste är att bara vara sig själv. Inte försöka förbereda sig för mycket eftersom det oftast är då det går åt skogen. Så att vara sig själv och försöka att inte stressa upp sig för mycket i onödan skulle jag säga. :)

Jag vet att du skriver böcker. Kan du berätta om dina pågående bokprojekt och när vi kan hoppas på att läsa dem?
Just nu arbetar jag med tre olika bokprojekt. Först så har vi "Mellody Looh - Födelsemärket" som är färdigskriven och egentligen bara behöver en korrning innan den är färdig att ges ut. Det är första delen i en fantasyserie som kommer att bestå av tre delar. Känner man för att läsa en liten teaser till den boken samt lite kommentarer från testläsare och lektörer kan man titta in på www.poopuuforlag.se. Jag hoppas kunna få ut den väldigt snart, men allt hänger egentligen på att jag får ett jobb. Dock kan man förvänta sig att få läsa den innan året är slut! :)
Utöver den så arbetar jag på tvåan i Mellody Looh serien. Och sen skriver jag även på en annan urban fantasy roman som just nu går under arbetsnamnet "Hämnden". Den handlar i stora drag om en häxa som fått se hela sin familj bli mördad av häxjägare och som efter flera år på flykt väljer att slå tillbaka. Det är en ganska mörk, actionfylld berättelse med starka känslor och en huvudkaraktär som jag verkligen älskar. När den blir klar vet jag dock inte. Jag hoppas på att få ut även den under året men jag vill inte säga något säkert!

Vad för tema utforskar du helst i dina berättelser? 
Jag skriver huvudsakligen inom fantasygenren, även om jag har några andra berättelser på lager också. Jag gillar starka känslor och operfekta karaktärer. Avskyr när jag läser böcker där karaktärerna är så perfekta att man inte kan känna igen sig i dem överhuvudtaget. Anledningen till att jag gillar att skriva just fantasy är mest för att jag vill kunna fantisera ihop allt själv, inte bry mig så mycket om hur verkligheten faktiskt ser ut utan kunna vrida och vända på saker lite som jag vill. Släppa lös fantasin fullständigt helt enkelt! 

Hur ser dina planer för framtiden ut? Vad vill du allra helst syssla med?
Jag vill arbeta som författare. Sen vad jag ska ha för "riktigt jobb" vid sidan av vet jag inte. Där velar det ganska mycket fram och tillbaka. Ena stunden vill jag utbilda mig till journalist och i nästa känner jag för att bli psykolog. Men just nu skulle jag nog nöja mig med ett enkelt butiksjobb bara för att tjäna pengar och sedan kunna använda dem på att publicera mina böcker. Skulle även vilja översätta mina böcker till engelska och sälja dem till andra länder. Det är en dröm jag hoppas går i uppfyllelse någon gång!

Tack för intervjun, Gabriella! Lycka till med dina planer! :-)

Inga kommentarer: