tisdag, mars 18, 2014

Peter Öberg om science fiction


Kan du berätta lite om dig själv?Jag heter Peter Öberg. Bor i Umeå. Jag startade Spektakulärt för några år sen, en webbaserad publikation där jag och några till skriver om svensk och nordisk fantastik, både litteratur och film. Jag driver också på hobbybasis det lilla förlaget Affront som jag såg mig nödgad att starta då inget etablerat förlag ville ge ut den bok om nordisk science fiction-film jag arbetat på under några år. Efter den släpptes på Affront sf-antologin Maskinblod, tidigare i år Claes-Magnus Bernsons kortroman Underjordarna, och nu i dagarna Maskinblod 2. Till hösten kommer en ny roman av Claes-Magnus Bernson samt en tredje Maskinblod.

När började du läsa science fiction och hur hittade du till genren?Jag minns inte exakt när och hur det började, mer än att det från mellanstadiet och senare var i bibliotekets science fiction-hylla jag hittade de böcker jag ville läsa. Jules Verne var en favorit. Jag läste Deltas gula böcker. Min pappa hade också någon bok av Arthur C Clarke hemma som jag läste i rätt ung ålder.

Vad är det som du uppskattar i just science fiction?Jag upplever att det i science fiction – oftare än vad gäller mainstream – finns en tanke bakom. En strävan efter att skärskåda människans natur och vårt samhälle. Kanske särskilt i dystopier som jag har en förkärlek för. Och – för att generalisera – risken att boken är tråkig är mindre.

Vilka författare läser du helst av?Generellt sett har jag hellre läst en bok av en författare och sedan gått vidare till nästa än att gräva ner mig i något specifikt namn. Med det sagt har jag några favoriter, kanske främst Ann Margret Dahlquist-Ljungberg, Robert F Young, Astrid Lindgren, Aldous Huxley och Bengt Linder.

Vem är den bästa författaren just nu enligt din mening?De senaste åren har jag mest läst svensk sf och är inte helt uppdaterad vad gäller utländsk litteratur, men finner att KG Johansson är en alldeles utmärkt författare.

Jag vet att du själv skriver science fiction. Kan du berätta lite om dina berättelser inom genren?Jag har försökt skriva skönlitteratur men har problemet att jag skriver väldigt kortfattat. När jag har skrivit åtta rader är jag som regel klar. Jag har ändå lyckats få ihop ett par noveller som är längre än vad som ryms på ett A4. Vad som händer med dessa återstår att se.

Genom ditt förlag Affront så har du gett ut två science fiction-antologier. Kan du berätta lite om tankarna bakom dem?Efter Science fiction så in i Norden fick jag idén – varför inte ge ut en antologi med svensk science fiction? Sådana antologier är inte alltför vanliga, och i och med Spektakulärt har jag kommit i kontakt med många svenska författare och visste att det skrivs mycket som är bra, och att många författare nog vore intresserade av att delta, författare som dessutom delar inställningen att pengar inte alltid behöver komma först utan att man kan göra saker för intressets, och i detta fall fantastikens, skull. Som litet förlag som ger ut nischad litteratur är det svårt att nå ut till några större mängder, men nu finns böckerna i alla fall. Jag är väldigt tacksam och glad för att så många duktiga författare har valt att medverka, och att böckerna verkar uppskattas. Intresset för att delta har ökat för varje del vilket också är kul. Jag kan tillägga att varje Maskinblod-bok också innehåller ett par äldre noveller, detta för att jag gärna lyfter fram den ofta förbisedda och bortglömda äldre svenska fantastiken och science fiction-litteraturen. Men fokus ligger på ny svensk science fiction och fantastik.

Inga kommentarer: