onsdag, januari 17, 2007

Klimatförändringar

För tio år sedan var jag inte övertygad om att jordens klimat förändrades p.g.a. människans påverkan. Trots allt har klimatet förändrats en hel del även när människan inte existerade och ett fåtal mätningar kan knappast avgöra om jordens medeltemperatur har ökat. När jag för första gången åkte till fjällen i mitten av sjuttitalet vet jag att de vuxna sa till mig hur kul det skulle bli för mig att få se ordentligt med snö för första gången. När jag senare gick på mellanstadiet åkte vi alltid skidor från skolan och på högstadiet blev vi varje lucia tvungna att gå till skolan (4 km bort) då bussen halkade i diket p.g.a. den myckna snön. Min slutsats var därför att temperaturen av sig själv gick i olika cykler.

Nu när jag själv upplever att temperaturen är högre varje vinter, stormar som inte förekom när jag var mindre kommer allt tätare då börjar jag sakta men säkert vara övertygad om att något hänt som drastiskt påverkar jordens klimat. TV-serien Planeten gav också en mer heltäckande bild av jorden och människans påverkan än vad jag haft tidigare.

Den stora frågan är nu: Vad kan vi göra åt det?

Inga kommentarer: