torsdag, mars 01, 2007

Hur når jag läsarna?

Jag tycker att utvecklingen vad gäller marknadsföring av böcker är smått skrämmande. Bokhandlarna tar bara in de etablerade författarna och på nätet spontanköper man knappast en bok... Hur ska man nå ut till sina läsare som debutant? Själv har jag just fått min första bok (Hästar på vift) utgiven. Det är en bok som riktar sig till hästintresserade tjejer i åldern 8-12 år. Jag skrev den då min dotter just börjat läsa själv och det inte fanns några lämpliga lättlästa böcker för henne. Hon ville nämligen helst läsa om hästar. Det är en mängd tjejer som läst boken och tycker den är jättebra (äldsta tjejen var 12 år), men de har mycket små möjligheter att hitta boken eftersom inga bokhandlare tar in en bok av en debutant från ett litet förlag utan är det någon som frågar efter den beställer de ett! exemplar till just den kunden. Nätbokhandlarna har den naturligtvis, men där letar ingen efter en bok som man inte känner till. Så hur ska jag bära mig åt för att nå läsarna? Tips och idéeer mottages tacksamt. ps. Är ni nyfikna på vad det är för en bok kan ni gå in på www.ordspiran.se/bok.htm

Inga kommentarer: