onsdag, juni 20, 2007

Balans

Har kämpat med att förstå varför boken inte känns balanserad och har äntligen insett att jag inte gett motståndaren tillräckligt utrymme. Han finns med, men bara i små scener, och det är svårt att förstå hans agerande i dessa små snuttar. Därför har jag beslutat att ge honom mer utrymme. Har redan skrivit en längre första scen med honom och det känns som om det är rätt väg att gå.

De andra stötestenarna har jag nog fått en glimt av rätt lösning när jag läste Lindas blogg. problemet handlar i mångt och mycket om röster. De låter för lika och agerar för tamt. Det blir nästa sak att ta tag i när jag fått mer fason på motståndaren.

2 kommentarer:

Johanna Wistrand sa...

Hej Knytt!
Apropå detta med karaktärerna i en berättelse skrev jag följande till en av mina "skribentklienter":

"Inom teatern finns något som kallas för rollorkestrering. Det är säkert taget ur musiksammanhang. Det är ett bra uttryck, tycker jag. Liksom i en musikensemble med olika instrument kräver en rollorkestrering roller som kontrasterar mot varandra. Om två roller , eller som i en roman, karaktärer, är lika varandra kan den ena plockas bort. Särskilt om deras funktion är densamma, om de förmedlar samma sak, t ex ett livsöden där man går från materiellt välstånd till mindre materiella tillgång men större andlig utveckling.
Som hjälp kan man som författare gå igenom personerna/karaktärerna i ens berättelse och fråga sig ”Vilken funktion fyller den här personen i berättelsen?” – blir det samma funktion – ta bort den ena är mitt förslag."
Och av en dramaturg lärde jag mig att i skönlitterära sammanang och i konsten behöver man som författare inte vara rädd för att överdriva, tvärtom så får man gärna ta i när det gäller personligheterna. Det som känns överdrivet i verkligheten upplevs inte så i en berättelse (hon refererade till filmen och romanen "Gökboet" där alla är extrema åt ena eller andra hållet men utan att publiken har problem att köpa det).

Vänliga hälsningar
Johanna

Eva Holmquist sa...

Låter som en bra idé!
(och användbart sätt att tänka...)
Ska ta tag i det när jag gett motståndaren mer kött på benen och "visat honom mer...