måndag, september 10, 2007

Inspirerande skapande svenska

Går för närvarande en kurs i skapande svenska på högskolan här i Jönköping. Det ger inspiration!

Dessutom en annan bieffekt som jag inte räknat med är att jag även lär mig om saker som jag själv inte fokuserat på. Som det här med lyrik t.ex. Visst har jag skrivit dikter, men då framförallt när det är något jag vill uttrycka som inte kan uttryckas på annat sätt. Kan nästan ingenting om metrik och liknande. Ändå kan mycket som används i lyriken även användas i prosan. Nu har vi en uppgift att skriva en dikt baserat på rytm. Och visst jag har lyssnat på rytmen och försökt få den så att det låter bra, men jag har inte medvetet utgått från rytmen och jag har ingen aning om vad som är en jamb resp. en troké. Faktum är att jag har en del bekymmer att skilja på dem. Det är svårt, inte tu tal om det, men jag inser samtidigt att om jag kan få grepp om rytmen i lyriken kommer jag att kunna lyfta övriga texter jag skriver.

Spännande!

2 kommentarer:

Cornelias Corner sa...

Lite avundsjuk är jag allt för att du går kursen! Hoppas jag får möjlighet att gå den någon annan gång! KRam!

Eva Holmquist sa...

Du får gå den nästa år istället...

:-)

Kram Eva