fredag, maj 30, 2008

Råd till romanförfattare

Nu har jag kunnat bocka av alla målen jag satt upp för maj månad. Det känns jätteskönt!

Det är viktigt att fira delsegrar när man skriver böcker för att man inte ska drunkna i uppgiften och få skrivkramp. Om jag skulle behöva ge tre tips om du skriver romaner skulle det bli:
- Utnyttja även småstunderna! Om du väntar på att få massor med tid kommer du antagligen aldrig igång. Däremot om du utnyttjar varje liten småstund kommer du så småningom i mål. Dessutom om du regelbundet skriver kommer hjärna att arbeta med romanen även när du inte sitter ner och skriver.
- Skriv på! Det behöver inte vara perfekt i första versionen. Du kan alltid fixa till det senare. Det viktigaste är att få ner dina tankar på papperet.
- Fira delsegrar! Sätt upp mål kring vad du ska klara av och fira ordentligt när du uppnått ett av dem. På det sättet kan du hålla uppe motivationen.

Det finns säkert massor med andra råd. Det vet jag förresten att det finns med tanke på alla bloggar, hemsidor och böcker som ger råd. Men det här är de som jag skulle ge....

Trevlig helg!

Inga kommentarer: