söndag, maj 17, 2009

Guldgrävare och en present till kungen som inte blev av

Varit en hektisk vecka med mängder av aktiviteter både på jobbet och privat så jag har inte hunnit skriva på bloggen ett tag. Annat skrivande har jag däremot sett till att hinna...
Åkte hem från Oskarshamn i fredags efter en dag som började i ottan. Jag åkte hemifrån tjugo över fem på morgonen! Inte min bästa tid även om det var vackert och jag såg en trana vid vägen. Men som sagt på hemvägen var jag rätt trött så jag bestämde mig för att stanna till och ta en paus. Då fick jag syn på en skylt med Ädelfors Guldrike och nyfiken som jag är svängde jag in och stannade.
Det visade sig vara en hel anläggning där de lärde ut hur man letade guld (de hittade guld i Ädelfors 1737 och det finns fortfarande mycket kvar). När jag stod och tittade på alla som höll på att vaska kom en äldre man fram. Det visade sig att han hade startat upp anläggningen från början då för att utbilda guldgrävare (Guldgrävare? Det finns det väl inga längre sa jag. Jomenvisst. Det finns 500 stycken!). Turisterna hade i alla fall hittat det och nu var det mängder med turister som kom dit varje säsong. Egentligen öppnade de först vid midsommar, men den här dagen hade de öppnat upp för ett större sällskap så jag hade verkligen tur som kom just då.
Han berättade också om presenten som aldrig blev av... Det var nämligen så att den som var chef för alla gruvorna i Sverige samlade ihop mineraler, framförallt alla svenskar, men också utomlands i från. Det blev till slut den finaste mineralsamlingen i landet. Den samlingen bestämde han sig för att ge till kungen så han hade hantverkare till att tillverka sju skåp att förvara dem i. Sedan var allt klart för överlämning av presenten, men kungen hn gick på opera han och det vet väl alla vad som hände där så presenten blev aldrig överlämnad. I ställt testamenterades den till Ädelfors och kan nu ses på muséet där.
Fick höra massor annat intressant och inspirerande så det stoppet var verkligen ett lyckokast...

Inga kommentarer: