söndag, maj 16, 2010

Kommer bokhandeln att finnas kvar, och i så fall i vilken form?

Pågår en diskussion på Bokmässan Göteborg 2010s facebooksida kring ovanstående frågeställning. Här är mitt inlägg:
Jag tror att bokhandlarna behöver ta tillvara de fördelar som finns med en fysisk bokhandel om de ska vara kvar. Det innebär att de snarare kommer att vara mötesplatser. Det innebär en tydligare nischning mot en viss genre, mer diskussionsaftnar, bokcirklar, författarträffar, mer fokus på att personalen ska kunna allt om den genre de säljer inom och troligen ingen försäljning av de bestsellers som du ändå kan köpa överallt. Jag skulle vilja ha en bokhandel där jag kan gå in och diskutera vilka böcker jag eller någon annan skulle vilja läsa baserat på intresse och där böckerna jag är ute efter finns på plats så jag slipper vänta. Annars kan jag lika gärna gå till en nätbokhandel och köpa där.

Inga kommentarer: