lördag, januari 15, 2011

Intervju med Maria Tomsby - En av grundarna till 1av3












Hej Maria!
Du är en av oss som älskar och skriva och har också gett ut poesiboken Fingerblommor. Nu har du startat upp en skrivarsajt som heter 1av 3 (www.1av3.se) som är en ny mötesplats för oss som gillar litteratur, poesi och skrivande. Kan du berätta lite om sajten och vad den kan erbjuda?


Jo, så här var det. Jag har alltid älskat att läsa och skriva. Som barn skrev jag hästhistorier, serien Ponnyklubben var en het förebild, och alla möjliga berättelser. I perioder i mitt liv har det varit dagbokskrivande, noveller, deckarförsök och ja, allt möjligt. För ett drygt år sedan började jag skriva poesi. Det började som samlande på formuleringar och lek med ord som jag skrev ner. En dag när jag lyssnade på radio halkade jag in på programmet p3text, där man kunde skicka in en egen text och få läsa upp i radio. Det funkade, jag kom med! Av rena tillfälligheter kom jag strax efter det i kontakt med olika människor som höll på med det för mig obekanta fenomenet estradpoesi. Jag hängde på och lyssnade och blev alldeles betagen. Under sommaren skrev jag ganska många texter, både dikter och noveller. Under hösten blev det en och annan uppläsning och när jag inte läste själv så lyssnade jag. I oktober såg jag att tv-programmet Plus efterlyste människor som ville förverkliga sina drömmar. Jag skrev några rader och fick göra en tv-inspelning som handlar om att jag ville ge ut en egen bok! Något av det roligaste jag gjort! Jag utvecklade mitt skrivande enormt mycket och fick också syn på att man kan göra nya saker och ändra inriktning på sitt liv, bara man vill så:) Under inspelningstiden publicerades i tidningarna en rapport om att en av tre svenskar vill ge ut en egen bok. Det var just det jag tog fasta på när jag startade sajten. Jag vill att sajten ska vara en mötesplats för alla som läser och skriver. Att man får möjlighet att höras och synas, bolla tankar och idéer, träffa likasinnade. Jag vill att medlemmarna ska skapa det forum de vill ha. Det blir en arena, en mötesplats för läsare, skrivare, bokförlag, bloggare, ja alla som vill. Något som jag själv saknat är möjligheten att hitta till poesi och andra litteraturevenemang av olika slag. Det är en av mina hjärtefrågor just nu, att samla ihop och informera om allt som händer i litteratursverige. I dag fick jag också ett tips om ett ställe för den som vill skapa evenemang själv, sånt är jättekul, när det tar nya vägar. Att träffa likasinnade, få nya vänner och skapa nätverk är tanken med det hela.

Det låter spännande! :-)
Det finns flera skrivarsajter och de flesta av dessa har som tyngdpunkt (i alla fall som jag uppfattat det) på att publicera texter och få kommentarer från andra på sajten även om de också har forum där de som kommer till sajten kan diskutera olika frågor som rör skrivande. På 1av3 upplever jag att publicera texter och få kommentarer inte är tyngdpunkten även om du kan göra det också utan att huvudsyftet är att skapa ett socialt nätverk. Stämmer det med din bild av sajten och vad finns det för funktioner som underlättar detta?


Ja, precis så är det tänkt. Loggen, alltså den delen i mitten, där kommer senaste uppdateringarna upp hela tiden, det ska kännas att det händer något hela tiden. Bilder och videor är också en viktig del, många har kanske aldrig lyssnat på Poetry Slam eller Spoken Word förut, och det är något jag vill sprida. Förhoppningsvis kommer medlemmarna att bidra med sånt också. Det är fritt fram och helt okej att lägga in andras texter (om man frågar förstås), favorittexter, citat mm. Och sen som sagt, kalendern, som jag hoppas fylls på, gärna med tips från fler platser än Stockholm. Det ska också vara lätt att kommunicera med varandra genom mejl och chattfunktioner på sidan.
Vi kan kalla det en mingelplats, ett party för skrivande där man kan ta med kompisar och/eller träffa nya vänner. Jag blir alldeles varm i hjärtat när jag ser hur folk addar varandra på sajten och pratar. Och det är jag som har dragit igång festen:)

Hur länge har sajten varit uppe och hur många medlemmar har ni nu?

Sajten har varit igång sen 1/1 2011, vi har 82 medlemmar.

Det var en hel del och jag har noterat att det ökat med nästan tjugo medlemmar sedan jag gick med 11 januari. För att nå ut till nya medlemmar kan ni välja att marknadsföra den genom att skriva på olika sajter, annonsera och annat eller också kan ni förlita er på att det sprids genom att medlemmar själva marknadsför den eftersom de tycker att den är bra. Vad har ni valt för huvudstrategi och vad är tankarna bakom den?

Eftersom vi är två helt vanliga privatpersoner utan nåt stort kapital i ryggen, så har vi valt att synas så mycket som möjligt i olika sociala medier, som exempelvis facebook. Dels genom att skicka meddelanden till vänner och bekanta, men också genom att leta förlag och bokbloggares facebooksidor och skriva kommentarer där. När man börjar nätverka så blir det ofta ringar på vattnet, Man hittar fler och fler som man kan visa att man finns för. Sen hoppas vi ju förstås att folk tipsar varandra. Vi vill ha en vänlig och personlig framtoning och försöker hinna med att läsa och kommentera våra medlemmars material så mycket vi hinner. Att våra medlemmar gillar sidan och oss och känner sig välkomna och ompysslade, det tror vi är bra marknadsföring:) Men vi söker förstås hela tiden efter fler sajter att synas på och bollar nya strategier vart efter vi kommer på.
Så att vara en så bra sida som möjligt så att våra medlemmar gillar oss och tipsar andra, och att sprida information genom sociala medier är vår huvudstrategi.
Ja, sen mutar vi med presenter också:) Vi lottar ut en ny, aktuell bok för var tionde medlem + utlottning av pocketböcker för de som gillar oss på facebook. Det kostar ganska lite i sammanhanget men är en trevlig gest, tycker vi:)

Min man brukar säga att bra idéer sprids epidemiskt och det verkar stämma.
Tack för att du tog dig tiden att svara på mina frågor. Jag är övertygad om att jag inte är den enda som är nyfiken.
Lycka till med sajten! :-)

Tack för intervjun!


Tack själv, det ska bli spännande att läsa intervjun:) Och så hoppas vi på en epidemi av det goda slaget:)
Maria

4 kommentarer:

Desirée sa...

Verkligen intressant intervju! Jag tipsade på K1

Anna Ljungdahl sa...

Det här var intressant!

Eva Holmquist sa...

Tack! :-)
Det kommer fler... ;-)

Maria Tomsby sa...

Kul att läsa om sig själv, tack ännu en gång, Eva:)