torsdag, februari 24, 2011

Intervju Anna Lindvall Olsson (förläggare Ord Text Mening)

Hej Anna!
Du startade förlaget Ord text Mening i mars 2010, se http://www.ordtextmening.se, för
att ge ut din bok Cancerkarusellen. Nu har ni gett ut ytterligare tre böcker; Fru
Bengtssons andliga uppvaknande, Yoga - när som helst, var som helst och Memento
Mori minns att du skall dö. Dessutom kommer snart Maria Engelwinges En SHOT till
tack. Jag ville prata med dig om hur det är att starta upp ett förlag. Kan du berätta lite om varför du bestämde dig för att starta ett förlag? Det är trots allt ett rätt stort steg. ;-)


Om jag vetat vad jag vet idag är jag inte så säker på att jag verkligen hade startat upp. Det är enormt mycket jobb och det tar många gånger tid, tid jag inte alltid har. Men när jag drog igång allt förstod jag aldrig hur "stort" det skulle bli. Jag drömde om att sälja 100 ex av min bok Cancerkarusellen, nu har jag sålt mer än 1000 ex och det har ännu inte gått ett år. Varför startade jag? Ja, som jag sa, för att ge ut en egen bok. Att det fanns ett intresse för att driva förlag inom mig visste jag inte då, det har växt fram efter hand. Förr brann jag för mina egna texter, idag brinner jag för andras. Hela processen från det att jag första gången läser manuset
till att jag sitter med en färdig bok i handen är häftig och det är den där känslan som ständigt driver mig framåt.

Ibland är det bra att inte veta för mycket för då skulle man aldrig våga… ;-)
Jag misstänker att det både finns saker som gått mycket lättare än vad du trodde och
det som varit svårare. Om du kunde skicka ett budskap till dig själv när du just skulle börja. Vad skulle du säga då som verkligen hade underlättat?


Skaffa en ordentlig kalender och följ den slaviskt! Hela branschen består av datum och missar du en deadline kan du inte i efterhand rätta till det. Jag gav ut en bok i aug, (Yoga, när som helst var som helst av Jona Dahlqvist) men fick veta att den skulle ha släppts innan augusti för att Jona skulle få vara med i ett debutantporträtt i SvB katalog. För oss hade det inte spelat någon roll om vi släppt boken ett par dagar tidigare. Det var irriterande då Jona inte gärna kan presentera sig som debutant till bok nr två. Debutant är du bara en gång och den chansen missade vi, tyvärr.
Sen skulle jag sagt till mig själv att ALLTID skriva upp vem jag mailat med. Det går iväg mängder av mail och kommer jag inte ihåg vad det var vi bestämde förra gången blir det lätt pinsamt, så återigen, använd kalender. Skriv upp vem du har kontakt med, vad ni bestämmer och radera aldrig en kontakt.

Bra tips!
Det kan vara bra att tänka på även som författare… ;-)
Om du har ett förlag antar jag att du behöver mängder med kontakter. Det behövs väl
folk för att göra editering, layout, design av omslag, distribution etc etc När du startade hur fick du tag på alla dessa människor som du behöver arbeta med för att hela kedjan ska fungera?


I början fanns inte de kontakterna och resultatet blev en pinsamt dålig bok(Cancerkarusellen)rent layout mässigt. Där är så mycket fel att jag knappt vill visa upp den men jag har valt att tänka om. Det är min bok, det drabbar ingen annan och innehållet är det inget fel på. Kanske är det bara jag som ser alla felen? Andra fokuserar på vad där står istället för hur det står? Alla förlag har en förstabok och den kan omöjligt bli lika bra som de böcker förlaget ger ut efter ett par års erfarenhet. Känns bra att jag inte behövde utsätta någon annan för förstaboken
utan kan ta den smällen själv.
När Cancerkarusellen väl var ute och jag bestämde mig för att gå vidare och ge ut andras böcker dök Britt-Marie upp och erbjud mig sina tjänster. En riktig korrekturtant som slaviskt jagar grammatiken, hittar meningar som inte är meningar, böjer verb till förbannelse och gör en allmänt irriterad. Hur kan hon hitta fel i ett manus som är felfritt? Jag vet inte, men hon gör det och hon är grym!
Att hitta ett tryckeri var svårare. Jag tog in offerter från tio olika tryckerier och hade lätt kunnat nappa på de billigaste men för mig väger en personlig relation tyngre än ett lågt pris på pappret. Jag bestämde mig till sist för att inledda ett samarbete med ett tryckeri vars personal alltid svarade på mail samma dag, värnade om mina åsikter, skickade hem prov ex och verkligen "tog hand om" mig. De var inte billigast men det var helt klart rätt beslut. I början hjälpte de till med layout, omslag och annonser. De har dessutom lärt mig hur mycket som helst när det gäller framställning av böcker. Bara att bestämma sig för materialet på omslaget är en hel djungel. Ska det vara mjuk/skyddsomslag/kascherat/foliering? Hur ska jag veta det?
Tryckeriet tog sig tid att förklara varje steg för mig, tid som inte går att köpas för pengar. Den relationen och kontakten jag byggt upp med tryckeriet är värdefull och jag vet att jag alltid kan vända mig till dem då jag behöver hjälp.
I början lät jag tryckeriet göra omslag och annonser men idag har jag påbörjat en
trycksaksdesignutbildning och kan nu "leka" lite själv. Att själv göra annonser spar jag mycket pengar på och jag ser det också som en service för mina författare. Ta t.ex. Caroline L Jensens kommande bok, VARKSLÄKTE Lykanthropos I, där tog jag fram tre förslag på omslag. Caroline gillade ett men hade lite tankar kring vad vi kunde förbättra. Jag ändrade och sen mailade vi det där omslaget fram och tillbaks säkert 30 gånger. När vi till sist var nöjda lät vi en utomstående (kunnig man från Bokia) tycka till och han sågade omslaget rakt av. Då var det bara att börja om och även om det kändes lite snopet att inte få ett ok var det ingen fara. Jag slet med omslaget oavbrutet i en hel vecka men det kostade mig inget och slutresultatet blev vi alla till sist väldigt nöjda med.
Att lätt gå in på datorn och fixa och trixa utifrån författarnas önskemål känns som ett stort plus och den servicen vill jag ge mina författare. Vi ska inte kompromissa utan vi ska ta fram ett resultat som alla känner sig nöjda med.
Ett annat sätt att framställa omslag på har varit att köpa in tjänsten, vilket vi gjorde med Maria Engelwinges En SHOT till tack. Ett enkelt men dyrt alternativ som jag inte kommer att göra mer än i de fall då jag själv inser mina begränsningar. Jag tycker det är skoj att lära mig och att skriva sitt eget namn bakom ordet omslag i Carolines bok gör mig stolt.
Ang distribution får du nog ställa det som en egen fråga. Om det kan jag berätta hur mycket som helst.

Jag tror vi får avvakta med den frågan för det finns så mycket annat som ditt svar
gjorde mig nyfiken på… ;-)
Så som du beskriver det förstår jag att det är väldigt mycket arbete som behövs innan
en bok är klar och när den väl är tryckt ska den distribueras och säljas innan det kan komma in pengar. Hur har du hanterat finansieringen under uppstartsfasen? Har du
haft ett annat jobb parallellt, lånat pengar och/eller haft investerare som gått in och finansierat bolaget?


När Tor, min man gick bort fick jag och vår gemensamma dotter ta del av ett arv som jag valde att lägga i Ord Text Mening. Cornelias del är väl bevarat på banken och ska så förbli tills hon blir stor. Ärvda pengar är inga roliga pengar men livet måste gå vidare. Att resa sig upp och vandra ut i det "nya" med ett tydligt mål, en vilja och pengar på fickan har gett mig frihet men också mycket styrka. Mitt i allt det tråkiga har det växt fram ett förlag som jag varje dag vårdar, sköter och känner mig stolt över. Jag har en lång väg kvar att vandra innan jag nått alla mina mål med Ord Text Mening men jag är på väg och resan jag just nu gör är fylld av lycka och glädje.
Jag har ett annat jobb också men jag har gått ner i tid (jobbar 20 timmar i veckan fördelat på fyra dagar) för att hinna med förlaget.

Jag misstänker att förlaget tar en hel del tid. Skriver du fortfarande på egna böcker
eller är det framförallt andras just nu?


Jag vill svara ja men ska sanningen fram har jag knappt tid att uppdatera bloggen. Så nej, nu skriver jag inte på något eget mer än mentalt. Har två manus färdiga i huvudet men det tar tid att få ner dem på papper och den tiden har jag inte just nu. Känns viktigare att få ut andras böcker, mina kan vänta. Kan vara bra att ha den dagen det inte längre kommer in bra manus:-)

Intervjun börjar bli lång så jag ska bara ställa en fråga till… :-)
Apropå bra manus: Vad är enligt din mening ett bra manus som passar för Ord Text
Mening?


Det är svårt att svara på innan jag har det i handen... Jag är inte så petig med det svenska språket, det finns det lektörer som kan fixa till. Ord Text Mening söker texten som gör det oväntade och lockar till intresse bara genom att finnas till. Kan ge dig ett exempel - Jag gillar inte fantasy, känner mig skeptisk till skräck och förstår mig absolut inte på varulvstrenden men vad händer? Ord Text Mening släpper i maj en bok som från början gick under arbetsnamnet Vera Vänder Skinn. En roman av Caroline L Jensen som här sätter ner foten ordentligt och visar att hon aspirerar på titel Sveriges Skräckdrottning. Romanens slutgiltiga namn blev VARGSLÄKTE Lykanthropos I. En roman som trots sina dåliga förutsättningar att ta sig vidare klampade in i mitt liv med buller och bong. Att avfärda en text som kräver att
bli läst är inte försvarbart. Ja, så är det med ett bra manus. Det ska få mig att vilja läsa trots att jag på förhand inte brinner för ämnet. Ett manus som får min låga att flamma upp (om så bara ett par sekunder) är hemma.

Du gör mig riktigt nyfiken på boken… :-)
Tack för intervjun!
Jag hoppas att jag får återkomma vid ett senare tillfälle med alla de frågor som vi inte hann med.
Lycka till i fortsättningen! :-)

Inga kommentarer: