tisdag, februari 15, 2011

Vad gör en deckare bra?

Har läst ut de tre böcker som jag vann av Damm förlag. Två av dem var jättebra, men den tredje upplevde jag allt som mindre bra...

Det var en deckare i den stil där relationerna hos huvudpersonerna är viktiga. Camilla Läckberg skriver bland annat i den traditionen. Den var nog också tänkt som något av en thriller även om den där föll en smula platt. Det som var mindre bra var:
- Karaktärsbeskrivningarna. Du fick inte en riktigt bra känsla för vilka karaktärerna var och därför upplevde jag det också svårt att bry mig om vad som hände dem.
- Spänningen. Det var tråkigt ungefär halva boken. Först halvvägs började det bli spännande. En bra deckare ska helst vara spännande från start enligt min uppfattning.
- Den saknade en överraskande intrig. Jag hade lösningen på vem och varför extremt tidigt i boken. Jag vill bli överraskad av en deckare.
- En deckare ska (enligt min mening) handla om hur ondska besegras genom att man finner brottslingen och han/hon får ett lämpligt straff. Med andra ord ska den som är ansvarig inte gå helt fri utan att få några som helst konsekvenser av sitt brott. Det skedde i den här boken. Inte bra enligt min mening.

det var med andra ord allvarliga problem som jag fann i berättelsen, men den var ändå intressant för den fick mig att fundera på vad som gör en bra deckare...

Inga kommentarer: