lördag, augusti 06, 2011

Kärleken till böcker

Jag har ända sedan jag började läsa älskat att dyka ner i en bok och försvinna ner i den världen. Jag har med andra ord alltid varit en bokslukare. När jag lärde mig läsa var det en helt ny värld som öppnade sig och jag letade skatter i mammas och pappas bokhylla förutom i min och min systers. Jag var inte kräsen. Det blev både Tusen och en natt, utvandrarna, borta med vinden, Maria Lang och Agatha Christie. Även biblioteket blev ett kärt tillhåll där jag kunde hitta böcker som jag inte visste existerade, men som jag blev intresserad av efter att ha läst på ryggen. Där kunde du hitta både böckerna som ligger till grund för Masch, böckerna som ligger till grund för James Bond av Ian Fleming, Guy de Maupassants böcker, Tora Dahl och allt möjligt annat spännande. Förutom det fanns vänners bokhyllor att tillgå och naturligtvis antikvariat och bokhandlar. Finns det någon bättre känsla att plocka ut en bok som du inte vet något om, fångas av omslaget, läsa på ryggen och känna ja, det här vill jag läsa? Lite av den känslan går förlorad när du köper böcker via nätet och samtidigt börjar utbudet i bokhandlarna bli alltför dåligt för att du ska hitta det du söker...

Om biblioteken mest tar in det som är populärt och bokhandlar gör likaså. Var ska vi få den här underbara känslan av att kunna botanisera bland mängder av olika typer av böcker? Kan vi få samma känsla via nätet? Kan e-böcker och ljudböcker vara en väg för att få fram mängder av olika typer av litteratur? Hur ska verktygen på nätet se ut för att du ska hitta alla de underbara böcker som faktiskt finns, men som du inte kan hitta i bokhandlar idag?

Saker och ting ändras och det behöver inte vara negativt så länge jag fortfarande har mängder av berättelser att sluka... :-)

Inga kommentarer: