fredag, augusti 05, 2011

Research med hjälp av Youtube

Det är inte alltid helt lätt att göra research. I min nästa bok förekommer ett terroristattentat där de spränger en fabrik och det är klart att det hänt i verkligheten, men hur ofta finns det en film från händelsen? Och om det finns det så hur hittar du den?

Måste erkänna att jag kände mig dum när jag sökte på nätet för att hitta något jag kunde använda... ;-)

För vissa saker kan man testa sig, men det här området hör definitivt inte dit... ;-) Efter en stunds letande fan jag vad jag behövde via youtube. Det finns filmer upplagda på youtube som är klipp från kända filmer som visar just explosioner. I mitt fall av byggnader. Så nu använder jag youtube för att kunna beskriva vad som händer... :-)

Använder ni också youtube för research? Eller hur gör ni för motsvarande typ av scener (scener du inte själv kan imitera)?

2 kommentarer:

Elin Törnqvist sa...

Använder definitivt youtube och liknande medier för att göra research, men även för att få inspiration för att skriva en speciell scen. Tycker det blir mer konkret och därmed lättare att skriva om att ta på än att bara läsa om det. Det blir mer levande då.

Eva Holmquist sa...

Håller med... :-)