lördag, oktober 01, 2011

Presentera ditt manus

Presenterade senaste manuset på bokmässan och det fick mig att fundera över bästa sättet att göra det på. Något jag också insåg var att i sammanhang där du träffar förläggare och får frågan om vad du skriver måste du snabbt kunna presentera ditt manus på ett sätt som väcker intresse. Själv hade jag inte tänkt så mycket på det här innan. Jag vet ju vad mitt manus handlar om så hur svårt kan det vara... ;-)

Först när jag skrivit upp mig insåg jag att det här behöver jag tänka igenom. Under den presentationen hade jag fem minuter på mig. Jag insåg snabbt att jag inte hann berätta hela handlingen på den tiden. Jag kunde inte heller ägna hela tiden åt att beskriva bakgrunden till historien. Dessutom behövde jag ha tillräckligt med tid över för att förläggaren skulle ha möjlighet att ställa frågor. Jag kunde med andra ord inte utnyttja alla fem minuter på att prata om boken. Som tur var var det tidigt på söndagen så det var inte fullt av folk överallt (från klockan nio kunde du anmäla dig. Kvart i nio öppnade bokmässan och jag gick direkt dit så jag var först i kön... ;-) ). Jag satte mig därför vid forskartorget och skrev ner vad jag skulle säga och sedan ändrade jag mig och skrev om. Så höll jag på tills jag var någorlunda nöjd med hur jag tänkt lägga upp det. Tyvärr hade jag inte möjlighet att öva på det och ta tiden. Det är klokt att göra det.

Hur la jag upp det då? Jo, jag började med att berätta vad det var för genre, vem det handlade om, vad hennes utmaning var och var hon mentalt befann sig någonstans när berättelsen slutade. Sedan berättade jag vilken situation hon befann sig i när historien började och i mycket grova drag vad som hände sedan. Det som jag inte tagit med som förläggaren frågade mig om var bland annat hur länge jag skrivit, om jag skrivit något mer, varför jag ville bli författare, var jag bodde och vad jag jobbar med. M.a.o. vad jag var för en person.

Presentationen gick väldigt bra, eftersom jag blev ombedd att skicka in manuset... :-)
Däremot var den för lång för att duga om jag får frågan om vad jag skriver. Jag behöver med andra ord få fram en hissvariant.

Det är nyttigt att formulera vad ens manus handlar om på ett kort och koncist sätt. Ska vara duktigare på att göra det framöver.

Har du presenterat ditt manus för någon? Hur la du upp det då?

Inga kommentarer: