torsdag, januari 26, 2012

Biblioteken är ett fantastiskt ställe!

På lunchen var jag på biblioteket och lämnade tillbaka fem av de åtta böcker som jag lånat. Det slog mig då vilket fantastiskt ställe biblioteket är!

Du kan låna mängder av olika böcker (även om de tyvärr rensar ut en hel del) som du annars inte hade råd med, inte visste fanns och behöver för att kolla upp en liten uppgift. Jag har under åren tillbringat mycket tid på bibliotek och botaniserat bland böckerna, vilket är en fantastisk känsla. Dessutom är det en fantstisk fortbildningsresurs.

Jag tycker att det är viktigt att vi har kvar våra bibliotek. Vad tycker du?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Biblioteket är fantastiskt!

Jag hängde jämnt på bibliotek som ung. Sen var det ganska många års uppehåll tills mina barn kom. Då tog det fart igen.

Sen satt jag i mitt gamla "hemmabibliotek" i Södertälje häromdagen och jobbade. Vilken nostalgi.

Min senaste upptäckt är att kunna låna e-böcker, vilket är super när man bara MÅSTE ha en bok. Snabbt. :)

Kristina Svensson sa...

Instämmer! Av och till har jag varit mycket flitig på bibliotek. På sista tiden har det dock varit lite si och så. Men häromdagen var jag och hälsade på min alldeles egna bok och bar också med mig en hel hög med böcker hem så nu måste jag tillbaka, åtminstone för att lämna tillbaka.

Eva Holmquist sa...

@Kristina Vilken härlig känsla att hitta sin egna bok på biblioteket! :-)

Madde-mamman sa...

Ja, biblioteket är ett fantastiskt ställe. Lånade mycket som ung, nu blir det lite mer sporadiskt, och 4 veckors lånetid är ju så kort så då är det ju underbart att kunna förlänga lånet via datorn :-)

Kristina Svensson sa...

@Eva - ja det är verkligen härligt. Särskilt som jag inte sålt in min bok till några fysiska bokhandlare. Men den finns på biblioteket :-).

Andrea sa...

Liksom skrivaom hängde jag mycket på biblioteket som ung och sen nästan inte alls på många år tills jag fick barn och återupptäckte stället. Både för böckernas skull (även om jag köper en hel del åt både mig och barnen) men mest för att det är en perfekt utflykt en regnig dag!