söndag, januari 15, 2012

Vädrets betydelse

Sitter och tittar ut på snön som faller och då blir vädret aktuellt...   ;-)

Nu tänker jag inte på vädret utanför utan framförallt vädret i berättelsen. Det är en del av miljön som påverkar berättelsen diekt och indirekt. Det styrs också av var berättelsen utspelar sig. I Kedjor är det en artificiell miljö och det finns därför inget direkt väder på samma sätt som i en berättelse som utspelar sig utomhus. I Magiker som där en stor del av handlingen sker utomlands är vädret väldigt viktigt och förstärker känslorna. I Förlora för att vinna sätter vädret begränsningar för vad huvudpersonen kan göra och har därför en väldigt direkt påverkan på vad som sker.

Det som jag kan tycka är knepigt är att:
  • Vädret måste stämma med den yttre miljö där berättelsen utspelar sig, vilket kan vara svårt i en miljö som inte finns i verkligheten
  • Vädret måste vara konsekvent genom berättelsen. Det kan inte ena dagen vara 30 grader varmt för att nästa dag vara - 10
  • Vädret ska helst förstärka berättelsen alt ge en kontrast till berättelsen, dvs bör vädret vara medvetet valt
Dessutom kan det vara svår att korrekt beskriva ett väder när berättelsen befinner sig i en viss årstid medan verkligheten har en helt annan årstid.

Själv är vädret ofta något som jag arbetar med i samband med redigeringen. Jag behöver helheten för att se var vädret behöver förändras och var det inte stämmer överens.

Hur gör du när det gäller vädret? Tänker du på det alls eller arbetar du målmedvetet med det? Hur resonerar du när du väljer vilket väder det ska vara?

1 kommentar:

Desirée sa...

Award hos mig :)