måndag, juni 04, 2012

Tågstrul och kall dag med silverkant

Ibland blir saker och ting inte vad man tänkt sig, men det kan bli ganska bra iallafall... :-)

I torsdags åkte jag hem från  Stockholm med tåget. Eller det var planen...   ;-)
Det började när vi stod på stationen och de började ropa på tågvärden i högtalaren. Mycket riktigt var det strul. Signalfel (igen!). En kvart efter planerat kunde vi lämna stationen med besked om att vi fick ta en omväg så att vi skulle bli en timma försenade (dagen innan med signalfel på samma plats och samma omväg hade det tagit femton minuter extra). Nåväl det var bara att acceptera och vänta på besked hur de skulle lösa anslutningen i Nässjö. Det beskedet kom tio minuter från Nässjö. Det hade brunnit!!! på spåren så vi skulle åka ersättningsbuss. När vi steg av fick vi besked om att bussen skulle stå framför stationshuset. Det gjorde den inte. 25 minuter senare kom busschaufför med tillhörande buss och talade om att han åkt så fort han kunde från Eksjö så fort han fått telefonsamtalet från SJ. Vilket innebär att när de talade om för oss att bussen stod utanför hade de inte ringt honom ännu. Suck!

Tågresan blev med andra ord inte alls vad jag tänkt mig, men den blev ganska bra ändå. Allt strul gjorde att vi stod still ofta, körde ganska långsamt och då kunde jag skriva mer. Jag fick 2600 ord skrivna den resan, vilket kändes riktigt bra. Jag hade också en trevlig olyckskamrat i sätet bredvid och det blev ju att vi diskuterade bokskrivande, min bok, vad vi jobbade med etc etc Trevlig konversation med andra ord. Om du undrar hur vi kom in på bokskrivande och min bok så är det ganska uppenbart att man skriver på en bok när man sitter bredvid varandra och hon blev nyfiken.

I söndags blev det heller inte riktigt som jag tänkt mig för sommarlandssprinten som alla andra år ståtat med fint väder lyckades i år med en extravaganzabana som krävde åtta! simturer i ej uppvärmt vatten erbjuda 10 grader, mulet och en kall vind. Jag frös med andra ord hela dagen. Annars var det en trevlig dag och det som var höjdpunkten blev när jag fick höra Vs omdöme om Kedjor känns bara när du rör dig. Hon tyckte den var jättebra! Det är många andra som tyckt detsamma, men det kändes extra roligt för hon är tolv år, läser väldigt mycket och är den typ av läsare som boken är skriven för. Och då blev jag så extra lycklig över att just hon tyckte så mycket om den. :-)

Har du haft dagar som inte blivit som du tänkt dig? Har det trots det hänt något positivt den dagen?

Inga kommentarer: