måndag, juli 16, 2012

Fem tips för att hitta dina korrfel

Korrektur är viktigt för att inte alltför många fel ska slinka igenom. tyvärr är det numera snarare regel än undantag att det finns tillräckligt många för att iallafall jag ska reagera och det gäller även böcker utgivna av traditionella förlag. Så oavsett om du ger ut på eget förlag eller på någon annans så måste du som författare korrläsa in absurdum för att få bort alla retfulla fel. (De fel som jag själv blir mest irriterad av är när namn blivit utbytta, dvs det står person A trots att det av sammanhanget klart framgår att det är person B som menas). Så eftersom jag själv ganska nyligen varit inne i korrläsningssvängen tänkte jag ge mina tips för att hitta korrfelen... :-)
Obs! Du måste ha flera andra som hjälper dig för du blir blind för dina egna fel, men du måste korrläsa själv också. De här tipsen är när du korrläser själv (även om dina andra korrläsare kan använda dem också)

  1. Korrläs i flera omgångar med viloperiod mellan - Du kommer att se texten med nya ögon när det gått en stund sedan du läste den sist och genom att läsa flera gånger har du större chans att hitta alla felen (få är 100% effektiva)
  2. Skriv ut på papper när du korrläser - Du kommer att se felen mycket tydligare på papper än vad du gör på skärmen
  3. Läs högt - Då hittar du även meningar som låter fel även om det kanske är grammatiskt korrekta
  4. Ändra font och storlek och korrläs igen - Att ändra utseendet på orden gör att du ser andra fel (det är därför du ofta hittar fel även efter provtrycket)
  5. Efter varje rättning se till att du kontrollerar att rättningarna är genomförda och korrläs sedan igen - Det är lätt att göra misstag när du rättar, t.ex. du skriver om en mening och ett extraord blir kvar
Det här var mina tips för att hitta korrfel. Brukar du också göra på samma sätt? Har du andra tips som du kan dela med dig av?

14 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Tack för bra tips! Speciellt det där med att byta teckensnitt och storlek.

Eva Holmquist sa...

Ingen orsak :-) Hoppas du får nytta av dem!

Kim M Kimselius sa...

Du har förståt hur man ska göra! Bra inlägg! Kram Kin

Eva Holmquist sa...

Tack Kim! :-)

Eva Holmquist sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Eva Holmquist sa...

Jag fick följande tips av Anna Gable:
Jag är lite ordblind vilket gör att jag har lärt mig att än mer än andra se orden som bilder. Detta gör att jag lätt missar en felaktig bokstav. När jag läste till språkkonsult och vi pratade korrläsning fick jag då tipset att läsa hela texten baklänges. Alltså inte orden, men om meningen går "Det var en gång..." så läser jag "... gång en var Det". Förklaringen var att när man inte läser en mening, utan enskilda ord utan sammanhang ser man lättare fel. För en längre text är det fruktansvärt att läsa på det sättet, men det är verkligt effektivt.

Anna Granström sa...

Ja, jag gör på samma sätt! Men det är lätt att missa ändå... Andra tips är såklart att låta proffs eller folk man känner som är bra på språk korrläsa åt en.

Eva Holmquist sa...

@Anna Ja, det måste du göra också. Det räcker inte med dig själv...

Charlotte C sa...

Tack för bra tips! Jag har en bit kvar innan det är dags för korrekturläsning men nu vet jag iaf hur jag ska gå tillväga! :)

Eva Holmquist sa...

Tack Charlotte! :-)

Perny sa...

Tack för tipsen. Jag är inte där än men kommer dit inom en snar framtid tror jag, i höst. Jag kommer även använda språkpolisen - min man - för att hitta de där felen jag själv missar.

Fru Venus sa...

Tack! Det här måste jag komma ihåg :-)

Eva Holmquist sa...

Kul att så många tyckte att tipsen var användbara! :-)
Tack för era kommentarer!

http://tittelina.blogspot.com sa...

Vilka bra tips, speciellt tycker jag punkt 4 och 5! Ny och bra idé.