fredag, augusti 03, 2012

Hur får du intressanta karaktärer?


Jag tycker att karaktärerna hör till det viktigaste i en bok. Om de inte engagerar mig upplever jag ofta boken som ointressant. Jag läste t.ex. en bok där huvudpersonen för mig var ointressant. Han ägnade hela boken åt att leta efter en kvinna som jag inte heller blev särskilt intresserad av. Trots att den bakomliggande idén till boken var intressant och det säkert inte var något fel på strukturen blev berättelsen tråkig. Men hur gör man då?
Att få intressant karaktärer skulle kunna bli en hel bok för sig (det finns böcker i ämnet om du är intresserad), men jag ska beröra de punkter som jag anser viktigast i vilket fall. Engagerande karaktärer ska:

·        Vilja något – De ska ha mål som är viktiga för dem. Personer som inte vill något alls blir ointressanta. Exempelvis vill Mela förändra hur samhället fungerar ombord på Diligentia.

·        Aktiva – De ska agera och försöka nå sina mål. Personer som bara utsätts för händelser är inte intressanta. Exempelvis försöker Mela bli kapten för att kunna nå sitt mål. När hon inte lyckas på det ena sättet försöker hon på ett annat. Hon sitter inte och väntar på att någon annan ska inse att hon borde bli det utan agerar.

·        Ha fel och brister – De ska vara verkliga människor på så sätt att de har både fel och brister. Personer som bara gör rätt hela tiden är inte intressant. Däremot kan det vara intressant med en ”alltför” god person som inte inser hur andra uppfattar det han gör och som orsakar lidande trots att han vill väl. Exempelvis är Mela så fokuserad på vad hon vill att hon inte tänker på vad hennes agerande kommer att innebära för övriga på skeppet. Hon är med andra ord väldigt enkelspårig.

·        Ha förståeliga mål – Deras mål ska vara något som jag förstår att de vill och kan sätta mig in i hur viktigt det är för dem. Exempelvis är Melas mål att var och en ska kunna göra det de vill något som iallafall jag har förståelse för. Jämlikhet och frihet är för de flesta begrepp som är viktiga och relaterbara.

Sedan finns det många andra saker som krävs för att du ska få verkligt engagerande personer i din berättelse, men om inte ovanstående är uppfyllt är det väldigt svårt att lyckas.

Har du tips om hur karaktärerna blir intressanta? Håller du med om mina punkter?
Ovanstående är ett utdrag ur en artikel för Bokerinytt (du missar väl inte nästa nummer? Som medlem får du den gratis i den mailbox (skicka din epostadress till medlem@bokeri.se)

2 kommentarer:

Robert W sa...

Jag tycker att det är väldigt viktigt (vilket du också är inne på) att personerna är komplexa. Inte rent goda eller rent onda. I gamla westernfilmer hade de goda vit hatt och de onda svart hatt. Det är så långt från idealet man kan komma. I verkligheten är människor både goda och onda, även om den ena sidan väger över för en del.

Jag känner till en man, som hade en svår barndom. Han fick mycket stryk av sin far. Han växte upp och var med i kriget. Mycket av hans uppfattningar av tillvaron präglades dels av kriget, dels av de stora ekonomiska skillnaderna mellan olika grupper i samhället. Han var konstnärligt intresserad och försökte bli antagen till konstakademien, men misslyckades tyvärr. Han var något av en renlevnadsman, som varken rökte eller drack. Dessutom var han vegetarian. Som alla förstår har jag här beskrivit Adolf Hitler.

Det blir aldrig trovärdigt när någon i boken bara går omkring och är ond och otäck hela tiden. Alla, även de värsta, har även goda sidor. Många av lägervakterna i koncentrationslägren var med stor sannolikhet goda familjefäder.

Detta säger jag givetvis inte för att försvara Hitler eller lägervakterna, utan jag menar att denna insikt är viktig för förståelsen av samhället och människorna.

Ojdå, det här blev kanske lite mycket för att vara en kommentar i en annans blogg...

Eva Holmquist sa...

Inte alls för mycket Robert... ;-)
Väldigt bra synpunkter! :-)
Tack!