tisdag, augusti 07, 2012

Sex böcker från min bokhylla


De flesta lästips man får brukar vara för nya böcker så jag tänkte tipsa om sex böcker från min bokhylla som jag uppskattar. Kanske de är något för dig också... :-)
  • Själakistan av Ann Rosman är en deckare i Marstrandsmiljö. Det är andra boken i serien, men du kan läsa dem oberoende av varandra. Den hör till den typ av deckare där mycket fokus läggs på personerna i historien och mindre på samhällskritik. Camilla Läckbergs böcker faller inom samma kategori. Jag vann den i en tävling och blev väldigt förtjust i Anns sätt att skriva.
  • Agnes and the Hitman av Jennifer Crusie och Bob Mayer är en komisk action med romantik. Det är ett samarbete mellan två olika författare och jag har blivit väldigt förtjust i deras böcker.  Du skattar högt samtidigt som det hela tiden är spännande. En riktig sidvändare.
  • Psmith ordnar saker av PG Wodehouse är en komedi av klassisk stuk med kärlek, missförstånd och humor. Jag har alltid varit förtjust i Wodehouse och det här är en av många böcker som han skrivit som finns i min bokhylla. Den är skriven på tjugotalet så berättarstilen är en smula annorlunda jämfört med dagens böcker, men den är klart läsvärd.
  • Kvinnan och apan av Peter Hoeg (ska egentligen stavas med danskt ö, men det hittar jag inte på tangentbordet) är en tänkvärd bok kring vad som gör oss till människor och hur vi förhåller oss till varandra. Trots ett bitvis allvarligt ämne är den också rolig att läsa. Ett måste att läsa. Har du inte gjort det så ska du definitivt göra det.
  • Om dom bara kunde tala av James Herriot är första boken i hans serie om hur det är att vara veterinär på Yorkshire. De är baserade på händelser som skett under hans praktik, men är inte renodlat självbiografiska. De är verkligen läsvärda och den här första boken är en av de bästa.
  • Svart som natten av Ann Cleeves är första boken i hennes deckarserie som utspelar sig på Shetlandsöarna. Väldigt bra miljö- och personskildringar. Hela serien är läsvärd.
Har du läst någon av ovanstående böcker? Har du andra som du vill passa på att tipsa om?

Inga kommentarer: