onsdag, september 05, 2012

Recension, lektörsbedömning respektive korrektur

Vi svänger oss med olika begrepp som recension, lektörsbedömning och korrrektur och det blir lätt förvirrat vad vi egentligen pratar om. Alla tycks göra distinktionen lite olika och det är lätt att prata förbi varandra. Så efter att ha fört diskussioner i olika sammanhang där jag också svängt mig med begreppen insåg jag att det kanske kunde vara en idé att diskutera vad vi menar.

När jag pratar om de här begreppen så menar jag:
  • Recension - Riktar sig mot andra läsare och försöker beskriva min läsupplevelse. Det innebär att jag skriver om vad jag tyckte om respektive tyckte mindre om. Jag försöker också konkretisera varför jag tycker på ett visst sätt. Tanken är att en annan läsare ska kunna läsa recensionen och bedöma om boken jag recenserat är något för han/henne.
  • Lektörsbedömning - Riktar sig till författaren för att hjälpa han/henne att göra en bättre bok. Den tar upp struktur, gestaltning, karaktärer och allt annat som har att göra med det berättartekniska. Däremot bedömer jag inte marknadspotential.
  • Korrektur - Riktar sig till författare och/eller förlag och är en detaljerad genomgång av ett färdigt manus för att göra det så felfritt som möjligt innan produktion. Då letar jag stavfel, grammatiska fel, konstiga ordvändningar etc. Däremot bedömer jag inte berättelsen eller berättartekniska detaljer.
Stämmer ovanstående in på hur du ser på de här begreppen eller tänker du annorlunda?

2 kommentarer:

nillas liv på pinnen sa...

Stämmer med min bild, förutom när det kommer till korrläsning där jag trodde att man bara rättade uppenbara fel, i huvudsak stavningsfel och andra rena misstag.

Eva Holmquist sa...

Hej nillas liv på pinnen! :-)
Kul att höra av dig
Jag brukar alltid notera konstiga ordvändningar också och då menar jag såna som jag snubblar över när jag läser. Sedan är det upp till författaren om han/hon vill ändra eller inte. Det kan ju finnas en poäng i att skriva på det sättet. Det varierar säkert från person till person exakt vad man noterar.