onsdag, oktober 24, 2012

Håkan Eklund om liv på andra planeter

Kan du berätta lite om dig själv och din bakgrund? 
Jag heter Håkan Eklund. Snart 40 år. Poet, illustratör och alltmöjligt-konstnär men jobbar på fabrik för att få lite i plånboken också.  

Vad är det som gör att du är intresserad av liv på andra planeter?
Intresset beror främst på en (alltför) stor fantisator. Utomjordiskt liv har alla förutsättningar för att finnas och då känns det naturligt att vara intresserad av det.

Tror du att det finns liv på andra planeter?
Absolut. Det vore förfärligt om de jordiska var den enda livsformen.

Hur vanligt tror du att det är?
Svårt att besvara denna fråga: vad menar du? Om jag tror det är vanligt att folk tror på liv på andra planeter? i sådana fall så tror jag att det är ganska  vanligt. Kanske 3 av 10 är mottagliga för ovardagliga tankebanor.
Menar du med frågan om hur vanligt jag tror det är med liv i rymden så är det omöjligt att svara på. Det finns liv hela tiden men med så stora avstånd från varandra att det kan klassas som ovanligt. Skulle jag på något sätt komma att uppleva liv på en annan planet så skulle det kännas väldigt ovanligt. Haha. 

Hur tror du att liv på andra planeter kan se ut?
Den här frågan tycker jag är intressant att lyfta fram mer i rymdlivsfrågor. Jag ser rymdens gränslösa natur som ett oskrivet blad. Därför behövs det inte heller speciella förutsättningar för livet som sådant. Det heter "andra livsformer" och då kan det exempelvis röra sig om exempelvis "intelligenta gaser" eller vad-som-helst. Saken är att det i diskussionerna oftast poängteras olika förutsättningar för liv. Det är befängt anser jag. Vilka är vi egentligen att diktera livsuppkomsters förutsättningar? Rymdlivsfrågan kan bara egentligen bemötas på ett seriöst sätt om man lägger ALLA inlärda åsikter åt sidan.  

Är du också intresserad av tankarna kring liv på andra planeter? Om du vill berätta om vad du tycker så hör av dig. :-)

Inga kommentarer: