onsdag, oktober 31, 2012

Ladda upp ditt medvetande i en robot?

På Kontrast i år så lyssnade jag på en mycket intressant panel (The body in science fiction). Det handlade delvis om vad jaget är. Eller annorlunda uttryckt: Är din kropp en del av ditt jag? Det är en intressant frågeställning som diskuterats inom filosofin under väldigt väldigt många år. Med andra ord inte en unik fråga, men en fråga som blir mer och mer aktuell för varje år.

Sedan läste jag en intressant faktabok om robotar (recension kommer på Spektakulärt så fort jag fått tid att skriva den) och frågeställningen blev ännu mer aktuell. Den pratade nämligen om möjligheten att ladda upp sitt medvetande i en robot.

Den intressant frågan om du faktiskt i framtiden kan göra det är: Är roboten du? Eller finns det en väsentlig del av oss som är vår kropp?

Tanken om att ladda upp ett jag i en dator handlar mycket om tron att vår hjärna är som en dator och vårt jag programvaran som körs på datorn. Även om det ses som en analogi är min känsla att det är en mycket dålig analogi. Personligen tror jag inte att du kan separera jaget från kroppen. Så om du på något sätt (okänt hur) kan separera våra tankeprocesser (menar vi här medvetna eller omedvetna?) och föra över dem i en konstgjord kropp så tror jag inte att det är samma människa. Vilket ger mig massa med intressanta (enligt min mening... ;-) ) idéer till noveller som spelar på detta. Som exempelvis kvinnan som blir så svårt skadad i en olycka att de laddar hennes tankar och minnen till en robot. När hon vaknar upp är hon en helt annan person. Det skulle kunna ge upphov till en intressant berättelse... :-)

Har du funderat på dessa frågor?

6 kommentarer:

Madde-mamman sa...

Ja, och det är en mångfacetterad fråga, så jag har inte ens börjat formulera svaret.

Eva Holmquist sa...

Det har du rätt i Madde... ;-)
Kram Eva

Anonym sa...

Hej Eva!

Tack för läsningen och kul recension av Tänk ROBOT!

Lycka till med din bok!
Peter Ekberg

Eva Holmquist sa...

Tack Peter! :-)
Eva

thomasschon sa...

Du har ju redan bytt alla atomer i din kropp x antal gånger sedan du föddes, så då är du väl redan en annan person?
Jag tror man måste släppa den linjära bilden man har av sej själv och sin omgivning och inse att vi inte har några referenser att använda för att förstå/visualisera över hur det egentligen ligger till.

Eva Holmquist sa...

Hej Thomas!
Kul att du tittade förbi! :-)
Ja, alla celler i din kropp har bytts ut efter sju år. Vi förändras också ständigt av våra erfarenheter så du kan argumentera för att Eva 10 år är inte samma person som idag. Men alla de förändringarna sker gradvis under en lång period, vilket gör att förändringarna i personligheten inte blir så abrupta.
Det finns forskning idag som visar att betydligt fler beslut än vad vi tidigare trott tas i olika delar av kroppen och inte alls i hjärna, t.ex. har magen en stor roll här så det är kanske inte helt fel att vi pratar om att vi går efter magkänslan. Alla dessa beslut påverkar hur vi reagerar som människor. Många reaktioner är instinktiva, dvs hjärnan är inte direkt inblandad i reaktionen. Om vi då skulle kunna "ladda upp" vårt medvetande i en robot är det en stor del av det som är vi som inte kommer att följa med och eftersom det sker så plötsligt (till skillnad från i vanliga fall) misstänker jag att omgivning och kanske också vi själva skulle reagera.

Sen precis som du skriver kan vi inte veta hur vi ligger till, men jag menar nog ändå att bilden av hjärnan som datorn som styr kroppen och jaget som programvaran för hjärnan är en förlegad bild som leder oss fel.

Vill vi "fånga" jaget så är det en mer komplex bild som behövs. Precis som du antyder är ju också frågan var "jaget" slutar och omgivningen tar vid. Vi är ju en del av samhället där vi fungerar och gränsen är nog inte så knivskarp som vi inbillar oss.

Intressanta frågor som jag gärna diskuterar mer kring... :-)

Tack för din input! :-)
Kram Eva