måndag, maj 13, 2013

Titel och struktur på skrivtips

Jag jobbar på med skrivtipsboken parallellt med allt annat...   ;-)

Har nu ett förslag på titel:
Huvudtitel:    Skriv klart!
Undertitel:     Tröst för ett knytts skrivtips

Vad tycker du? Låter det vettigt? Har du andra förslag? Vad tycker du om idén att ha en huvudtitel och sen en undertitel?

Funderar också som bäst på en struktur. Velar för tillfället fram och tillbaka kring vad som blir bäst. ett förslag är ungefär som följer:
  • Inledning
  • Övergripande
    • Skrivprocess
    • Sätta mål
    • Få tid att skriva
    • Vem skriver du för?
    • ...
  • Förberedande arbete
    • Idéer och inspiration
    • Utveckla idén
    • Faktainsamling
    • Utveckla karaktärer
    • Utveckla världen
    • ...
  • Första utkastet
    • Skriva från magen
    • Undvika redigering
    • ...
  • Hitta vad som kan förbättras
    • Olika typer av läsningar
    • Egen läsning
    • Provläsning
    • Lektörsläsning
    • Korrekturläsning
    • ...
  • Förbättra texten
    • Struktur
    • Karaktärer
    • Världen
    • Intrigen
    • ...
  • När boken är klar
    • Paketering
    • Marknadsföring
    • Hinna med
    • ....
  • Råd
  • Skrivövningar
  • Avslutning
Vad tycker du om ovanstående struktur? Känns den vettig? I nuläget finns råden och skrivövningarna samlade. Jag funderar på att sprida ut dem istället. Vad tror du om det?

Jag är jättetacksam om du kan bidra med dina idéer och synpunkter!

Tack på förhand!   :-)

6 kommentarer:

Hanna Lans sa...

Råd och skrivövningar kan finnas utspritt tror jag. Jag tänker osökt på boken "Hjälp jag har ett kök hemma!" som IKEA gav ut för en massa år sedan. I den avslutas alla recept med "Mammas tips" och "Mammas varning". Kanske du skulle ha något liknande?

Undertiteln tycker jag du kan ta bort faktiskt.

Anonym sa...

Ta bort undertiteln. Det känns lite "gullig". Funderar på begreppet "världen". Det känns abstrakt för mig. Jag förstår inte riktigt vad det innebär. Även begreppen läsning/läsande känns lite otydliga.

Placera skrivövningar och råd i anslutning till resp kapitel. Det brukar kännas bäst så när man läser. /Pia

Kristina Svensson sa...

Jag utmärker mig genom att gilla undertitlar. Särskilt om de innehåller ord som du vill att boken ska gå att googla på.

Sedan tycker ju jag att marknadsföringen börjar ganska långt innan boken är klar :-) (Du har ju läst Förverkliga din bokdröm så du vet redan vilken ordning jag tycker är logisk.

Dialog - ska du ha ett avsnitt om det kanske?

Lycka till med boken!

Eva Holmquist sa...

Tack för era svar Hanna, Pia och Kristina! :-)
Då gör jag som funderade på och placerar råd och skrivövningar i slutet av varje kapitel istället för utspritt.
Får fundera på undertiteln... ;-)
Avsnittet med att utveckla världen handlar om att bestämma hur det ska vara uppbyggt i bokens "värld" med samhälle, kultur, miljöer, etc. Har du något förslag på vad jag kan använda istället, Pia?
Ja, jag håller med dig i frågan om när marknadsföringen börjar, Kristina. ;-)
Jag kanske ska dra det fullt ut och börja prata om det i början. Hmmm får fundera på det.
Dialog är en bra idé. Tack!
Kram Eva

Grå papegoja sa...

Jag skulle nog säga omvärld istället för värld. Värld känns SF för mig.

En fundering till, du skriver "vem skriver du för". Jag tolkar begreppet lite olika. Dels kan man skriva för en specifik målgrupp, t ex barn 9-12 år eller personer intresserade av pelargoner, dels kan man skriva för sin egen skull som en form av mindfulness eller för en snävare krets t ex släktingar. Du kanske ska förtydliga?

Anonym sa...

Undertiteln förstår jag inte ens. Tycker också du ska ändra huvudtiteln till "Att skriva klart". Jag hade inte köpt en bok som börjar med att ge mig en order. Tycker definitivt du kan ha med ett avsnitt om finansiering av bokprojekt på slutet! Ska verkligen "Skrivprocess" komma allra först och vad innehåller egentligen ett sådant avsnitt? Målgruppsdefinitionen bör komma tidigt (och rätt snart därefter "skrivprocessen kanske"?). "Utveckla världen" kanske kan ändras till "Utveckla bokens värld"? eller ännu hellre en "utveckla karaktärer" och en "utveckla miljön"? Råd och/eller skrivövningar kan komma efterhand, men det beror ju också vilka typer av skrivövningar du tänkt dig.

//Alexander