söndag, november 18, 2012

Recension av The summoning


Har en hel hög med recensioner som jag ska skriva. Här kommer den första. Den gäller egentligen hela serien The summoning, the awakening och the reckoning som är en YA-serie av Keller Armstrong. Skälet till varför jag skriver om samtliga böcker är att de är så tätt sammanflätade att du behöver läsa samtliga för att få hela historien.

Jag kan verkligen rekommendera serien (även om du bör köpa eller låna samtliga böcker i den innan du börjar läsa för att inte bli galen). Den är spännande med bra karaktärer och trovärdiga relationer. Som alla hennes böcker har hon också en stark kvinnlig huvudperson. Det är befriande med böcker där inte huvudpersonen hela tiden väntar på att någon annan ska rädda henne.

Serien handlar om Chloe som i samband med att hon får sin första mens börjar se späken. Hon övertygas om att hon är schizofren och spärras in i ett hus tillsammans med andra tonåringar med psykiska problem. Det visar sig att de alla har någon form av övernaturliga krafter och serien handlar om deras kamp för frihet. Jag ska inte avslöja mer för att inte förstöra läsningen för dig... :-)

Jag är väldigt förtjust i Kelley Armstrongs böcker och den här serien är lika bra som hennes andra böcker. Hon har en förmåga att skriva så spännande att jag inte kan lägga böckerna ifrån mig samtidigt som du lär känna karaktärerna. Så om du inte läst serien så gör det! :-)

Har du läst något av Kelley Armstrong?

Du kan få tag på böckerna t.ex. via bokus och adlibris.

Inga kommentarer: