måndag, juni 10, 2013

Slutläsaren klar med Förlora för att vinna!

När jag fått in kommentarer och redigerat efter övriga provläsare så har jag en person som agerar slutläsare. A är suverän på att hitta logiska luckor, liknelser (metaforer och analogier) som bara jag förstår och liknande problem. Därför får han läsa när jag verkligen tror att jag är klar för då fångar han ev inkonsekvenser som t.ex. kan ha uppstått i samband med redigeringen.

Det var inte så mycket att fixa den här gången, men en scen som ska kortas och lite småförändringar i ordval etc. Det är ju en science fiction. Arbetsbeskrivningen låter så här:
Sophie är forskare, men har aldrig lyckats förstå människorna runt henne. Ändå blir hon skickad till planeten Vailao som diplomat - ett uppdrag som hon inte har några förutsättningar att klara av. Efter sex månader är hon frustrerad över att samtalen inte ger något. Hon dras in i den konflikt som härjar på planeten, samtidigt som hon försöker hantera de missförstånd som uppstår.

Jag brukar också säga att den har en fantasykänsla även om jag haft lite svårt att säga varför. Den känslan bekräftades  av min slutläsare som sa ungefär: Gillar du en bok som Bilbo så kommer du att gilla den här...

Sammanfattningsvis tyckte han att den var både spännande och välskriven så nu känns det väldigt bra att göra det sista arbetet innan den kommer ut i höst...   :-)

Inga kommentarer: