måndag, juli 29, 2013

Format och annat intressant

Har börjat kolla upp tryckerier för Förlora för att vinna. Kedjor känns bara när du rör dig hade jag via publit, vilket innebär att en bok trycks upp först när någon beställt den. Fördelen är att jag inte behöver lika stor investering innan boken kommer ut och inte behöver hantera distributionen. Nackdelen är att produktionskostnaden per bok blir högre. Det i sin tur gör att jag måste ha ett högre pris när bokhandlarna köper från mig, vilket gör att kostnaden för konsumenten blir högre. Den här gången är jag inne på att trycka upp liten upplaga med digitaltryck. Då kan jag få ner styckpriset samtidigt som investeringen som krävs blir mindre. Nackdelen är att jag får sköta distributionen själv, men å andra sidan kan jag sälja fler böcker genom att priset blir lägre...

Det är av den anledningen som jag börjat kolla upp tryckerier. Jag upptäckte då att de ofta har vissa format (bredd*höjd) som är billigare. Naturligtvis inte det format som jag hade för Kedjor och som jag tänkt ha för Förlora också. I helgen har jag därför varit i valet och kvalet om jag skulle ändra formatet (det är inte försent ännu), men till sist landade jag i att jag trots allt behåller det format som jag tänkt.

Funderar du någonsin på vilket format en bok har som du läser?

Inga kommentarer: